Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej alla har ett stort problem som jag inte får löst.
symptom riktigt svår startad vid kallstart. när den väl startat så måste jag gasa för att hålla igång den.
lambda lampan lyser till och från.

för ett tag sen så startade den iaf och höll sig i tomgången men nu vägrar den.plus att den tar så jävla mycket bränsle.
när jag väl får igång den så luktar det massa soppa.länns oxå som den spikar lite.

när jag kör med bilen så kan den bara gå ner i varv och sedan blödra tills den dör. måste typ starta om den då går den igen. men kan inte köra 2mil utan att den ska dö.dock verkar den funka bättre med mycket soppa.den är inte direkt pigg heller längre.fläkten går på så fort jag stänger av tändningen oxå.

det jag har gjort är bytt tändstift,luftmassa mättare, kollat gnista.bensin pumpen vislar fint.
Det e ju inte riktigt så enkelt att bara tempgivaren styr bränslemängden. det är ju en serie av komponenter som styr.

Jag hade läst av felkoder och inte bytt något innan det..

Det kan vara, ngn av lambdasonderna som ger sig, hade jag tippat på ngn av dom hade det varit främre, men kan ju igensatt bränslefilter, i kombination med kass tomgångsmotor.
Luftläckage osv osv..

Felkoder är inte 100% men dom kan i dom flesta fall peka dig i rätt riktning..
hej igen var inne på felsökning.

gav följande fel:

435 främre -lambdasond inte bytt
-integrator

121 -luftmass mätare bytt

521 -lambda sond
-integrator

514 -elektrisk kylfläkt
-halvfart

515 -elektrisk kylfläkt
-helfart

323 -miljölampa
- felaktig signal

342 -ac relä
-felaktig signal

153 -bakre lambda sond
-felaktig signal

raderade allihopa men blev inte bättre vet inte vad jag ska göra nu?? vad tycker ni?

jag har dragit ut kontakterna på främre lambda sond kan det ha på verkat för att ge ut felkod ??
Japp, om du tar ut sonden medan bilen är igång så kommer du att få en felkod på den. Läser ifrån hynes nu:
323 - Varningslampans ljussignal defekt
515 - Motorns kylfläktsrelä
342 - Signal från luftkonditioneringssystemets relä felaktig

Kanske har du fukt i din reläbox ute i motorrummet, kolla hur det ser ut.
edit: eller kanske ett jordfel
qan skrev:Japp, om du tar ut sonden medan bilen är igång så kommer du att få en felkod på den. Läser ifrån hynes nu:
323 - Varningslampans ljussignal defekt
515 - Motorns kylfläktsrelä
342 - Signal från luftkonditioneringssystemets relä felaktig

Kanske har du fukt i din reläbox ute i motorrummet, kolla hur det ser ut.
edit: eller kanske ett jordfel
okej tack för svar med andra ord så har jag bara tagit ut kontakten från den främre så det innebär att den bakre är död?? eller?
Tror inte att ditt problem är sonderna, de hade inte gjort din bil svårstartad eftersom de inte används innan motorn är varm. Snarare är det din dåliga bränsleblandning som gör att sonderna indikerar ett fel. Bytte du till en ny LMM eller en begagnad, kanske är den du bytte mot även dålig.

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]