Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasGBG
Hej,

Har en V40-98. Har oljud från framvagnen (tror det är från högersidan men är inte säker). När jag kör och gasar låter det inget men så fort jag släpper gasen och rullar så får jag ett dunkande oljud. Det låter dunk-dunk-dunk-dunk hela tiden. Trycker jag på gasen igen upphör det.

Idéer, drivknutar? drivaxel? Hjullager?

Har någon stött på liknande problem?

/Andreas
av juste
Har ingen aning, men har för mig att hjullager är ett konstant "malande som ökar med hastighet. Drivknut dunkar. Man brukar tidigt märka dem vid fullt rattutslag och samtidigt gaspådrag.
av AndreasGBG
Det är inte malande så då kanske vi kan utesluta hjullager. Det märkliga är att det är omvänt det du skriver. Det dunkar när jag inte har gaspådrag. Vid gaspådrag låter det inget. Ej heller när jag bromsar.

Tack för supporten, någon annan som har någon analys eller tips?

/Andreas
av MartinM
Tjena!

Jag har oxå ett oljud på min V40 -98, har även startat en tråd om det, men tipsen haglar inte s.a.s :)
AndreasGBG skrev:När jag kör och gasar låter det inget men så fort jag släpper gasen och rullar så får jag ett dunkande oljud.
Är det under motorbroms det låter eller även om du bara rullar i friläge?

Du har ett motorfäste på högersidan precis uppe vid motorkåpan, det kanske har gjort sitt o sletets på ett visst sätt som gör att avgasröret precis under grenröret går emot ett metallfäste i framvagnen/chassiet o för oväsen. Avgasröret sitter nämligen extremt nära denna metallbit. Du ser det direkt om du lyfter bilen o kollar upp mot grenröret.

Har du vibrationer på tomgång?

Förmodligen mitt undre motorfäste som e slut så min motor kan röra sig åt andra hållet, så den kommer emot när jag gasar. Skall byta på söndag, skriver om det hjälpt eller ej.

Lite luddigt men du förstår nog :)
/Martin
av strix24
Hade min bil inne på verkstad eftersom den klånkade på samma sätt som din. Visade sig vara ett balansstag på höger sida som var utslitet. kostade 300:- och 200:- för jobbet.
Staget sitter tydligen mellan krängningshämmaren fram och stötdämparen, cirka 10cm långt...
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]