Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mmd021
Hej

Jag har en s40 från -96 utan dimljus och tänkte att jag skulle åka till skroten och köpa och sen koppla in,
För det första så undrar jag ifall det är svårt och koppla in dimljus?
Vart ska man dra kablarna?
Passar dimljusen från en v40 -00 till min bil? Om inte så undrar jag vilka s/v40 modeller som passar min bil och passar alla deras delar till min bil?

Nu till lamp frågan.
Jag är skitsugen på xenon men man får ju inte ha det om man inte byter ut hela skiten och det kostar för mycket men jag hitta en Halogen lampa som ligger på 100watt och det ska vara som xenon fast i halogen och då undrar jag ifall det kommer funka eller kommer det att bränna sönder allt?
Om jag har 55watt på halvljuset och sen tar jag 100watt på helljuset eftersom jag bara använder helljuset i max 30min åt gången så borde det väl vara lugnt??

Jag vet att de här inte blev bra skrivet men är trött och orkar inte skriva om allt så hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig
Användarvisningsbild
av Tomas88
Visst xenon är inte lagligt, men det är det inte att sätta dit 100w lampor.
Kan nästan garantera att du får bättre ljus med xenon och risken att du bränner sönder reflektorerna är stor. En annan nackdel med lampor med högre effekt är att eftersom de drar mer ström så är det inte säkert att de ger bättre ljus eftersom dina kablar troligtvis inte är dimensionerade för 100w lampor. Det finns dock satser med förstärkta kablar för att minska spänningsfallet om man vill ha 100w-lampor.

Jag uppmanar ingen att göra något olagligt men har man bara xenon på helljuset så bryr de sig inte på besiktningen eftersom det inte är deras uppgift att kolla helljuset. Det enda de kollar är att det fungerar.
av mmd021
Tjena

Okej. Jag ska skita i dom där 100watt. Jag köpte en likadan fast 55watt och det var ingen skillnad mot vanliga 20kr biltema h4 lampor.

Jag har samma lampa till helljuset och halvljuset.
Betyder det att jag inte kan ha xenon då?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det finns H4 med xenon men då får du xenon även på halvljuset = ej godkännd på besiktning och att du riskerar blända mötande. Råder lite delade meningar på om det går att xenonkonvertera halvljus utan att det bländar.

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]