Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mugglare
Hur byter man ut dimljuset (komplett höger fram) på enklast sätt? Kommer man åt underifrån eller ovanifrån?
Glaset är sprucket och faller i bitar.

/Nybliven Volvo V40-ägare.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och välkommen till forumet!
Precis samma sak jag skall göra på min S40 någon gång unde veckan (fast vänster sida).
Skall gå att lossa underifrån ganska lätt vad jag förstått.
Jag kan ju återkomma när jag bytt om du inte redan bytt då.
av mattiasg
På högersidan är det trängre än på vänstersidan eftersom kanistern sitter där, men underifrån kommer man åt dem. Måste ta bort alla plastkåpor bara...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har bytt på min idag.
Var ju visserligen på vänstersidan (förarsidan) men passade på att ta några bilder så får du se om det kan vara till någon hjälp.

Börja med att hissa upp bilen lite så blir det mer bekvämt. (Glöm inte palla under)
Lossa sedan skyddet på den sidan som skall bytas. (Jag tyckte inte det var nödvändigt att lossa hela i alla fall.)
Bild

Koppla bort kontakten som sitter ansluten till lampan.
Skruva bort de två stjärnskruvarna som håller lyktan.
Lossa "plastpluggen" som håller lyktan längst ner och plocka ut den.
Bild

Nere till höger på bilden sitter en kabel fast på dimljusinsatsen. Lossa denna genom att nypa ihop fästet på baksidan.
Bild

Lite skillnad :)
Bild

Som sagt så var detta vänstersidan. Men det borde vara ungefär samma procedur på högersidan.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av absolut7
Tänkte slita upp den här gamla tråden igen.. har nämligen ett trasigt dimljus på min V40 -01.
Problemet är att jag får inte bort plastskyddet under fronten. Skruvarna i plåten är inga problem men det sitter ju några plastpluggar, eller vad det är, som håller fast skyddet också. Hur får jag bort dessa? Försökt och skruva på dom tänkte om dom behövde vridas ett kvartsvarv eller nåt för att haka loss. Vill inte gärna vålda ut dom med en mejsel, känns som man ska ta sönder hela plasten... nån som vet hur dom små rackarna ska tas?
av klacken
Det är bara att dra den mittersta delen rakt ut,går bra med en hovtång eller vrid ut den med en mejsel.Dom håller mer än man tror.
Användarvisningsbild
av Tomas88
De skall dras rakt ner.
Stick in en skruvmejsel och bänd ut den lilla pinnen som sitter i mitten.
Ett tips för att de ska lossa lättare är att spraya på typ lite 5-56 / wd40 el liknande.
av mmd021
Tjena

Jag köpte dimljus idag till min s40 men jag har inga dimljus original så jag undrar hur jag ska koppla dom???

Dimljusen som jag har fått tag på har sprickor i glasen. På ena syns inte sprickan nästan men på den andra syns den mycket. Är de ändå värt att koppla in dom?
Kommer det synas att de är sprickor när ljusen är på? Jag tänkte använda led lampor.

Kan någon beskriva på en enkelt sätt så att man förstår så skulle de vara jättesnällt.

Mvh MMD
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]