Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olof102
Hej,
jag bytte termostat på min S40 2,0t -00 idag.

Efter bytet hörs en skrapande/tjutande ljud från vänster sida av motorn (kamremssidan).
Lägger man sig ner på knän och lyssnar vid vänster hjulhus (kamremssidan) hörs det tydligt.

Kan det vara vattenpumpen? Varför skulle den just gått isönder i samband med termostatbytet?
av flubbe
När du bytte termostaten så lossade du troligen på kamremskåpan?. När man sen sätter fast den igen så kan den hamna lite fel så att kamremen ligger på kamremskåpan.
Hade jag vart du så hade jag lossat på kåpan och kollat om kamremen är skadad. Lite tråkigt om den skulle gå av ... :(
av olof102
Samma tanke slog faktiskt mig innan, när jag var ute o pillade. Hade motorn igång och lossade kåpan men ljudet kvarstod.

Missljudet tycks komma längre ner ifrån, nästan i samma höjd som vevaxeln.

Var sitter vattenpumpen?
av olof102
Nepp, ingen skruv tappad. Dom har jag stenkoll på ;) Visst rann där ut vatten, men inga större mängder.

Det konstiga är att ljudet upphörde lite senare samma kväll. Nu hörs det ingenting.

En hävdade att det kommit in luft i systemet, som skapar missljudet, och när luften försvunnit skulle även ljudet upphört. Kanske...?
av Uninium
Bytte termostaten på min i veckan och lyckades själv också få nått som knackade under ett
par sekunder,i mitt fall så lät det som att det kom från generatorn.Men det försvann som tur var.
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]