Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har den här tråden på X40 med men skadar ju inte att ha den här med :D

JO alla nu e det dax för mera roliga motorproblem.

Bilen som det handlar om är en S40 98 T2.0 steg 1 BSR

Va så att för någon dag sedan när jag låg på motorvägen å ville dra om en bil så drog jag i 4an å drog upp i 140 då sa det bara tvärstopp. Den tappa all kraft va som att motorn dog såfort jag bara tryckte på pedalen lite så hacka den som bara den även i 5an med. La snabbt i friläge för att rulla för jag trodde först att nu exploderar lådan. Men inte då inga lampor tändes heller så nu har jag inte vågat köra den över 100 kan ju tillägga att den e helt som vanligt fram till 140. går att dra hela registret ut på 2an =6000 V. Nån som vet vad det kan vara för fel ? Får ju inga lampor som tänds elelr något?
Så frågan e ju vågar jag ens köra den nu ?

Dunka på med förslag nu som man kan kolla hemma i garaget

MVH Nightmare

Efter att nu försökt att filma när allt hände så var jag nära på att dö bilen ryckte till så kraftigt att jag nästan körde åt helvete.

Dock en ny grej som nu hänt att när du drar platan i mattan på 2an kommer upp i sådär 70 å varv över 4K så börjar bilen hoppa å hosta å tappar all kraft å även om du har pedalen nere på max så går hastigheten neråt. Dock en mycket skrämma upplevelse som jag var med om med var att om du lätt den tugga å hoppa fram så efter typ 20 sek så får den power igen men laddet drar åt helvetet låg uppe vid 1.5Bar när jag ska ha 0,7 trodde att motorn skulle gå åt helvetet. dock när det händer så funkar bilen igen å drar på som faan . Men eftersom jag inte vill ha sönder den så måste jag bromsa. Hoppas någon fick mera info nu för att hjälpa mig.

Juste kan säga att jag kollat slangarna till turbon och bytt till Bosch Tändstift utan framgång. Kan det kanske vara tänd spolarna som spökar?
Kolla så att den bakre ljuddämparen inte har rostat sönder inuti så att dämpmattan har täppt till utblåset. På min förra 480turbo så dog den vid gaspådrag helt plötsligt och jag trodde att jag hade dödat turbon eftersom jag hade legat på rätt bra ett tag, men när jag kom hem så upptäckte jag att det hängde svarta trådar ut ur avgasröret och när jag kollade så visade det sej att dämpmattan hade täppt till avgasröret så jag tog en svetstråd och böjde till som en krok på i änden och sen så kunde jag dra ut nästan all fyllning i ljuddämparen. När jag sen provkörde bilen gick den sen som vanligt i typ en km för att sen bli tokslö igen men sen sa det bara "puff" och jag så i backspegeln att det flög ut en massa skit ur avgasröret och sen gick den som ett skott igen. Tror att det är ganska vanligt att bakre dämparen rostar sönder inuti och att dämpfilten täpper till utblåset så att bilen går skitdåligt, behöver inte alltid vara katten som blivit täppt utan att det blir stopp längre bar vilket ger samma symptom.
Tack för svaret vetten. Hm okey värt att kolla prata med polarn han trode det kunde vara bränsle filtret som var igenslammat så han tyckte jag skulle kolla det som sitter undre bilen och soppa pumpen.

Mer förslag?
Ja det kan ju också vara felet. Det ska allafall bytas efter servischemat och om du inte vet om det är gjort så kan det vara läge att göra det. Du borde se på filtret om det är bytt någon gång efter bilen var ny beroende på hur långt den gått, men nog bör man väl byta det vid varje "storservice" iallafall, ja då man byter kamrem och vattenpump osv.
Skit i systemet bromsar ju alltid som du vet :-)-)
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]