Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sbnr1
Hej.
Har en V40 2.0T 00:a. Har gått snart 12.000mil.
Min koppling tar välldigt (VÄLLDIGT) långt nere på bilen. Detta inträffar vid varje start, sen håller han på så ett tag innan det släpper och han tar högre upp (som vanligt). Men stannar man då och stänger av så kan han med stor sanolikhet börja ta väldigt långt nere igen. Spelet rör sig om ca 4-5cm ifrån totalt nertramp tills han tar. Allt verkar välldigt random men endå inte eftersom han jämt gör så vid start av bilen. Han kan släppa och funka fint i färd med växelbyte men helt plötsligt vid ett nytt växelbyte så tar han långt nere igen osv....

Kan det vara lager, huvudcylinder, hjälpcylinder ? Eller är det ett helt kopplingskit som behövs?
Användarvisningsbild
av #27
Har du kollat så att du har rätt nivå på bromsvätskan för den går till kopplingen också, om den är låg så blir kopplingen konstig..
av Sbnr1
Jag kollade den idag. Såg inte för dåligt ut men jag fyllde på så det ran över när jag satte dit locket. Då verkar han ta högre upp igen. Har inte hunnit testa ordentligt och köra en bit, ska försöka göra det imorgon.

Fattar inte vad "min" markeringen gör så långt ner på behållaren om det påverkar kopplingen så dramatiskt. Den låg långt under anslutningen till huvudcylindern på kopplingen. Min nivå låg i mitten ungefär.
av Sbnr1
Har fortfarande problem. Ibland ingen koppling alls, övrig tid tar han välldigt långt nere. Har inget att göra med bromsvätskan då den är tillräcklig.

Hjälp!!
av Vidis88
Heej! Jag blev medlem enbart å denna sida för att besvara det här!, Precis samma med kopplingen upplever jag med just nu. har en volvo v40 2.0 (1999), 24000mil . Kopplingen är som sagt trög ibland helt borta vid start, sedan kan det hända att kopplingen under resans gång, blir helt normal. Jag har provat att både byta olja, göra rent Olje behållaren, för den var väldigt smutsig, vid övertagandet från tidigare ägare. Har även prövat, lufta kopplingen, 2 ggr, MEN felet kommer ändå tillbaks? Väldigt mysko.. Jag misstänker huvudkopplings cylindern, bakom pedalen, pga den pendlade från slapp, till mer motstånd, vid Tömning av all olja!
av metalHJ
Finns det inte en slavcylinder på dessa bilar också? Kollat så hela systemet är tätt så inga läckage förekommer? Anledningen till att pedalen beter sig så där, beror ju garanterat på hydrauliken. Så det är värt att kolla upp hela systemet innan ni inhandlar nya dyra prylar, hydraulik är tyvärr aldrig billigt. Så ska man lägga pengar på det, rekomenderar jag verkligen att man försäkrar sig om vart problemet sitter.

Även jag hade detta problem, men i mitt fall räckte det att fylla på olja. Än så länge! Kopplingen är väl inte helt hundra på min bil, men tar tillfredsställande bra... Så länge den är konstant, och inte sporadiskt blir sämre och bättre vilket är den värsta typ av fel jag vet!

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]