Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Willis
Tjenare folket,

Jag sökte igenom forumet men kan inte hitta den tråd som handlar mer eller mindre om samma sak som denna jag skapar nu.

Gäller som rubriken säger en S40 Fas II 2.0T.

Ibland känns det som att turbon inte laddar, utan det blir ungefär som om bilen vore en vanlig 140HK icke turbo bil.
Och andra dagen laddar den precis som den ska, inga problem alls. Dock har jag ingen turbo mätare i bilen. Får lite misstankar om min mjukvara.

Någon som vet var jag kan börja egentligen? Läst att man kan testa att rengöra någonstans, men kommer inte ihåg vad delen hette och var den sitter.

Tack på förhand! :D

MVH
Willis
av N0RBERG
Kanske magnetventilen som spökar. Ny kostar 5 - 600kr på volvo, så det är ju bra om du hade kunnat låna MV av någon med likadan bil och testa ifall det hjälper.
En laddtrycksmätare är alltid bra att ha :wink:
av Willis
N0RBERG skrev:Kanske magnetventilen som spökar. Ny kostar 5 - 600kr på volvo, så det är ju bra om du hade kunnat låna MV av någon med likadan bil och testa ifall det hjälper.
En laddtrycksmätare är alltid bra att ha :wink:
Okej!
Var sitter magnetventilen placerad? Några större konstigheter att montera bort den? Och är det något speciellt att tänka på vid själva skruvandet? :)

Är det vid detta "fel" när turbon inte kanske laddar som den ska att det är magnetventilen? Har kollat runt lite och något vid namn VVT-enhet också, men det kanske är en annan historia?
av juste
Willis skrev: Är det vid detta "fel" när turbon inte kanske laddar som den ska att det är magnetventilen? Har kollat runt lite och något vid namn VVT-enhet också, men det kanske är en annan historia?
Jo, det är en annan historia.

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]

V60 sliter däck bak

Tack klacken! Då vet jag vilka det gäll[…]