Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eddeman
Jag har ett problem som har varit från och till, det är så att när jag trycker ner koplingen så låter de ett konstigt ljud från bilens undersida och när man åker så låter de som ett bubblande/pysande ljud när man skall växla: Kan det vara uttrampningslagret eller vad tror ni att det kan vara? ??:-/
Taksam för all funderingar o svar.
av metalHJ
Ett trasigt urtrampningslager brukar avge ett nästan metalliskt skrapande ljud eller också ett vinande ljud, men det märkliga är att du nämner att problemet är sporadiskt... Är ett lager sönder så är det, då bör du ha ett konstant missljud!

Har du bara missljud, eller är kopplingen sämre funktionellt?
av dannes40t
Hej. Lånar tråden lite då jag också har ett underligt ljud från kopplingen. Oftast låter det när bilen stått ett tag t.ex över natten.. Precis när man släpper kopplingen och man har växel i så får jag ett skrapande metalliskt ljud. Är det alltså dåligt urtrampningslager då? Låter dock ej vid friläge. Kan tillägga att jag har en 2,0T -99
av Eddeman
metalHJ skrev:Ett trasigt urtrampningslager brukar avge ett nästan metalliskt skrapande ljud eller också ett vinande ljud, men det märkliga är att du nämner att problemet är sporadiskt... Är ett lager sönder så är det, då bör du ha ett konstant missljud!

Har du bara missljud, eller är kopplingen sämre funktionellt?

Hej
Det är bara missljud när jag trycker ner kopplingen och den funkar som den skall. Kan nog säga att det oxå är som du säger ett vinande ljud som ökar med varvtalet så att säga. Tack för svaret
Precis när man släpper kopplingen och man har växel i så får jag ett skrapande metalliskt ljud. Är det alltså dåligt urtrampningslager då?

Troligen håller lamellerna på att ta slut, lamellerna är slitdetaljerna i kopplingspaketet förutom urtrampningslagret.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av KentJ
Det är inte vacumet från servot som håller gasen åt dig när du kört med farthållaren en stund? Det "pyser" till lite lågt när man frikopplar, eller bromsar in.

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]