Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilo
Tjena, äger en s40 T4 - 00.
Det är steg 1 chip på den, om jag inte har fel skall den ladda runt 0.9 till 1bar max.
Jag har en laddtrycksmätare inne, och det ser ut som att den laddar 1.5bar.

Innan jag kopplade in laddtrycksmätaren hade wastegate armen hoppat av sedan tidigare.
Nu vet jag inte om mätaren visar fel, eller om det kan vara så att armen har skruvat för mycket på sig.

Några tips?
Sedan har jag kollat på själva armen, men det ser inte ut som att man kan skruva den på nåt sätt.
Ser ut som att själva armen är formad som ett "Z"
Tacksam för svar.
av Kojje
Den skall ladda ca.0.9bar om den är orginal med steg 1kan den ladda upp mot 1.5Bar det är inte ovanligt att dom vanliga laddtrycksmätare som folk köper från ex. realcar mm för några hundra lappar visar lite fel men dom ger en fingervisning.Tror nog att du inte behöver oroa dig allt för mycket.
av fläkttrim
Hallå !

Var såå sent som idag o kollade med BSR i stan om ett ev chiptrim till min S40 T4-01. Han sa att standardtrycket är högt på denna modell (0.9Bar, stor fulltrycksturbo). Vid BSR chippning (steg 1)drar dom upp det till 1.2Bar. Har du mer än det bör du nog få bilen kollad. Den andra grejer med "armen" till wasten" drabbades jag av efter att ha ägt denna, min första turbobil i ca 1 månad. Jag riktigt "sket ur" bilen, o vid 110 (som är maxfart, he, he) tappade plötsligt bilen kraft. Det första jag tänkte på va att turbon e toppen blåst. Efter att ha fått lite info från Volvo, sade dom att detta var vanligt (att "armen" hoppar ur led, o då blir bara "standardtrycket" kvar). Mycket riktigt, hade armen hoppat av på turbosidan. Bara att stoppa tillbaks det med ny saxpinne, o vips blev det kul igen. Armen GÅR ATT JUSTERA på turbosidan (vid infästningen till turbon, o wastegaten), men är den kontramuttern dragen o du inte har "fibblat" med den, är ingenting förändrat. Har du då fortvarande ett tryck på ca 1,5 bar, bör du nog höra av dig till den som "chippade" bilen. (ska själv höra om, vad folk som har BSR chip på en S40 T4 tycker om det,(om det är värt att göra detta. Hur gick din innan "problemet???) LYCKA TILL
Användarvisningsbild
av hixen
T4 laddar lite olika beroende årsmodell, men i regel mellan 0,7 - 0,9 bar original. efter chipp så ska den hamna mellan 1,1-1,3 vid konstant belastning, men peakar oftast 0,1-0,2 över detta för att sedan sjunka. Som tidigare sagt, mätarna är oftast inte klockrent kalibrerade vid budgetmodeller, sen är det alltid bil till bil ang. laddtrycket. Den ene är inte den andre lik, men kolla upp så den inte verkar "pystrimmad" på wastegaten, då detta inte är speciellt skonsamt mot motorn.

Mvh

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]

V60 sliter däck bak

Tack klacken! Då vet jag vilka det gäll[…]