Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av camaka
#433018
Hej

Äger en volvo v40 1999

Körde idag ca 2 mil, stannade, stängde av bilen, startade efter 5 minuter igen, då startar den som en klocka, varvar normalt på tomgång, sedan börjar den hosta och orkar knapp att dra runt sig själv, och dör, startar igen, samma sak igen, den startar, varvar upp och sedan orkar den knappt att dra runt sig själv och varvar ner till den dör. Efter några försök startade den, kör iväg, växlar till 2:an skall gasa, då händer inget/mycket dåligt svar, och bilen dör ut igen.

Försökte starta den med startgas, fick igång den en gång, sedan dog den ut igen. Efter detta vill den inte alls, tänder ibland och då orkar den knappt att dra runt sig själv, gasar man så dör den direkt.

Tidigare så har den bara lagt av mitt på vägen, varvmätaren dör ner, då har jag startat upp den igen och kört vidare som att inget har hänt, det har hänt 2 gånger sedan slutet på maj, och det började efter att bilen hade varit inne på service.

Någon som vet?
#433026
Man kan tänka sig dåligt bränsletryck. Kolla följande.

Bränslerelä, bränstepump, bränslefilter, bränsleledningar samt BTR(bränsletrycksregulatorn).

Mvh GK
av camaka
#433064
Tomas88 skrev:Vad gjorde de på servicen? Bara olje och flterbyte eller nåt mer?
Lyser motorlampan?
En vanlig 23000 mila service.


Den är inbokad för verkstad på torsdag, 300 pix felsökning på mekonomen, det är bättre än bilia på 1800 kr för en felsökning.
av pipen
#433132
Testat att dra kabeln till llm och se om den klara att gå på tomgång själv. Gör den det så har du vaccumläcka någonstans. Byt till ett nytt batterie eller ladda det gamla så den drar runt motorn utan problem innan du testar kabeln till llm.
#438132
Så nu var det klart....

Bensinpumpen hade lagt av, efter byte av den så fungerade bilen i 3 dagar sedan var den tvärdöd, tände inte ens något alls. Verkstaden bogserade bort den på sin bekostnad, letade fel och hittade en givare i motorn som ena stunden trodde det var minus 40 grader och ena stunden på plus 120 grader.

De fick den att tända en gång och då började alla kylfläktar att dra för fulla muggar även efter att bilen stängdes av, de fick koppla ur batteriet för att få stopp på¨det, motorn trodde då den var som sagt 120 grader varm men egentligen var den kall....

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]

V60 sliter däck bak

Tack klacken! Då vet jag vilka det gäll[…]