Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej jag kan inte hitta var felet ligger

när man har startat bile och den står på tomgången så klickar det till och låter som om det e ett kugg som kuggar över ( klick . kug.kug.kug.kug.kug .klick tyst i 15 cek och sen samma sak igen

det låter likadant även vid körning

hoppas non vet vad jag menar eller vet felet tacksam för svar

finns en granne till i området som har samma fel har varit på verkstan dom har alldrig hört detta ?

hoppas non kan hjälpa mig
Hmm, verkar inte som vi pratar om riktigt samma sak. VVT-enheten för mig sitter mellan kamdrevet och kamaxeln som styr insugningsventilerna. Den gör att kammens vinkel kan förskjutas i förhållande till kammdrevet, och ventilernas tider kan ändras. När och om den öppnar kan ju eventuellt styras av din ventil. Det vet jag inget om.
Jag har fått bytt min VVT-enhet. Den var stor som en 10-pack cd-skivor med ett kugghjul ytterst och med ett hål i mitten för kammen.
Min lät inte som din utan hade "fastnat" i något läge och lät ungefär som en diesel de första 5-10 sekunderna efter man hade startat motorn.
Om du har tur så är det din (styr-)ventil som är trasig, annars är det ganska kostsamt.
Iallafall var det det för mig.

Rotskyddsgarantin gäller vad jag först&[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

XC70 2016

fattade jag rätt? länkarmsbussningar B&A[…]

Angående produktionen så har de en au[…]