Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pipen
Finns det något kitt till våran bromsbehållera som det gör till gamla volvo's? Menar ett lock som man sätter på bromsbehållaren och sedan kopplar en slang på luftventilen. Meningen är att man ska kunna lufta bromsarna själv.
av zkiddz
Finns att köpa ett litet smart kitt på biltema för en billig peng.. bara koppla på nippeln bak på oket.
Se till att det finns olja i behållaren, sen pumpa bromsen som man brukar vid avluftning.

Behövs inget speciellt lock till behållaren.
av pipen
zkiddz skrev:Finns att köpa ett litet smart kitt på biltema för en billig peng.. bara koppla på nippeln bak på oket.
Se till att det finns olja i behållaren, sen pumpa bromsen som man brukar vid avluftning.

Behövs inget speciellt lock till behållaren.
menar du 19-148 på biltema?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Njaeee. Jag har sådana själv. De fungerar hyfsat skulle jag säga.
När de var nya kanske de var bättre men jag tycker inte backventilen håller helt tätt.
Jag skulle inte lita helt på luftningen. Jag använder de när jag byter bromsvätska och tar det sista med en medhjälpare så att man inte riskerar någon luft i systemet.
av pipen
Okej :( Synd att det inte finns ett sådan kitt till våra, som meca säljer till bilar med mindre bromsvätskebehållare. Använde ett sådant på kompisens bil och det fungerade utmärkt.

Hur gör vi förresten om vi ska lufta kopplingen? måste man inte ha ett sådant kitt eftersom man inte kan pumpa som till bromsarna.
av zkiddz
Har inte haft några problem med dom ännu, men köp annars bara en bit genomskinlig slang och be ngn att titta efter luftbubblor. det tar ju inte långtid att lufta ett par bromsar.
av pipen
Ska tilläga att jag bytt ut frambromsarna till större ok. Får inte något bra tryck i dem fast jag testat att luft med en person som trycker på pedalen.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]