- ons 10 mar 2010, 07:49
#387713
Hej, Jag har en V40 T4 -01 med 9500 mil pa mätaren. Har haft samma problem med min med misfire vid fullgasacceleration. Misfire kommer sporadiskt mellan 2500 - 3000 rpm när turbon börjar att ladda för fullt. Jag bytte tändstiften igar (Bosch Super Plus) och det verkar ha löst problemet. Man kunde ocksa se att 2 av stiften (cylinder 1 och 2) var slitna sa det verkar logiskt.
Eftersom du redan har MIL tändning och det är den bakre lambdasonden sa bör den bytas. Detta fel har med största sanolikhet inget att göra med din misfire eftersom du inte kör lambdareglering vid fulllast och lambdaregleringen använder den främre sonden för att reglera. Dock kan du fa problem med emissionerna (i.e. besiktning) om den bakre inte är OK.
Om det inte är stiften sa kan det vara läge att kolla katalysatorn. Om den "smälter ihop" sa stiger avgasmottrcket och du far mer intern EGR och det vill man inte ha --> misfire. Även tändspolar + kabel är känt för att orsaka den här typen av fel.
Jag hoppas att det löser sig.
Eftersom du redan har MIL tändning och det är den bakre lambdasonden sa bör den bytas. Detta fel har med största sanolikhet inget att göra med din misfire eftersom du inte kör lambdareglering vid fulllast och lambdaregleringen använder den främre sonden för att reglera. Dock kan du fa problem med emissionerna (i.e. besiktning) om den bakre inte är OK.
Om det inte är stiften sa kan det vara läge att kolla katalysatorn. Om den "smälter ihop" sa stiger avgasmottrcket och du far mer intern EGR och det vill man inte ha --> misfire. Även tändspolar + kabel är känt för att orsaka den här typen av fel.
Jag hoppas att det löser sig.