Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Trevligt forum detta :)

Är sedan ett tag tillbaks stolt ägare av en V40 T4 -00, och den går mkt bra.
Dock är det några olika (miss?)ljud som jag tänkte försöka identifiera.

Det första har jag kanske redan kommit på, vill mest ha det bekräftat:
Det är ett skramlande/skrapande ljud som kommer i intervall, och det hörs oftast när man kör ganska sakta och trampar ner kopplingen och saktar in. Eftersom det lät lite som en gammal kyl som startar/stoppar så misstänker jag att det är något med ACn, och mycket riktigt har jag inte hört ljudet än sålänge ACn är avslagen.
Det jag undrar är om jag är rätt ute och lite mer specifikt vilken del av ACn det kan vara isåfall, och vad det kan tänkas kosta att byta.

Det andra är ett vinande ljud. (har sökt och hittat mycket om vinande här på forumet, men det stämmer inte helt in på mitt ljud).
Vinandet hörs hela tiden förutom när man kör fort då det överröstas av.. alla andra ljud :P
Dess frekvens följer motorvarvet, och det hörs även när man har frikopplat. Det är inget högt vinande, utan ganska mjukt och låter nästan lite coolt, fast ändå inte eftersom man vet att det inte borde låta så. När jag tänker efter så låter det nog ungefär som en turbo som laddar upp, fast lite lägre :P

Det sista är något som bara har uppkommit några få gånger. Det är ett tjutande, eller typ "ho ho ho":ande ljud (ungefär som när man blåser i en flaska), som har uppkommit några gånger då jag dragit på ganska hårt på motorvägen på 4:an och sen växlat upp till femman. Det kommer precis när man släpper på gasen och trycker ner kopplingen, och fortsätter tills man släppt upp kopplingen och börjat gasa igen på 5an. Min väldigt amatörmässiga teori är att det kan vara något dumpljud ?:-/

Hoppas beskrivningarna är tillräckligt bra och att någon har några fina teorier om vad detta kan vara :)

Tack på förhand!
Ac:n låter tyvärr mer eller mindre på S/V40 ljudet finns beskrivet på massvis av sett men det mest passande läste jag för ett tag sedan och var "som när man drar ett svärd ur sin slida" kan du känna igen dig med det ljudet är det inget du behöver oroa dig för utan det är normalt.

Vinande ljudet kan ju vara en hel del olika saker är det orginal stereo i bilen?om inte kan det ju komma därifrån.Kan även vara ett lager som börjar bli dålig någonstans runt multiremmen (fläktrem) lyssna runt där.Bensinpumpen låter en del men brukar inte följa varavtalet.

Ett dumpljud bör inte vara längre en någon sekund på sin höjd då det inte tar längre tid för turbon att göra sig av med turbotrycket och har man orginal luftburk och inte har någon öppen dumpventil monterat bör detta ljud knappt vara hörbart.Dock kan ju vinden frammana en del konstiga ljud specielt i högre hastigheter.
Kojje skrev:Ac:n låter tyvärr mer eller mindre på S/V40 ljudet finns beskrivet på massvis av sett men det mest passande läste jag för ett tag sedan och var "som när man drar ett svärd ur sin slida" kan du känna igen dig med det ljudet är det inget du behöver oroa dig för utan det är normalt.

Vinande ljudet kan ju vara en hel del olika saker är det orginal stereo i bilen?om inte kan det ju komma därifrån.Kan även vara ett lager som börjar bli dålig någonstans runt multiremmen (fläktrem) lyssna runt där.Bensinpumpen låter en del men brukar inte följa varavtalet.

Ett dumpljud bör inte vara längre en någon sekund på sin höjd då det inte tar längre tid för turbon att göra sig av med turbotrycket och har man orginal luftburk och inte har någon öppen dumpventil monterat bör detta ljud knappt vara hörbart.Dock kan ju vinden frammana en del konstiga ljud specielt i högre hastigheter.
Tack för svaren!
Jo svärd ur skida låter ganska likt... + lite skrammel (precis som en kyl kan skramla när kompressorn varvar ner/slutar gå). Då känns det lite mer tryggt!

Ang ljud nr2 så har jag inte originalstereo, utan nån kenwood + slutsteg & sub. Har dock för mig att det viner även när stereon är avslagen. Ska lyssna imorgon. Ska även lyssna vid fläktremmen, tack för tipset!

Allt i motorn är original, så då är det kanske inte turbon som orsakar ljud nr 3. Tror inte det är vinden eftersom ljudet uppträder i ett specifikt tillfälle (när jag släpper gasen och trycker ner kopplingen för att växla från 4an till 5an efter en "kickdown").

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]