Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Tänkasig att den redan tickat 23000 mil, min V40 1.8 från -00.

Jag har försökt att göra service på verkstäder enligt boken.
Känner inte att jag måste hålla mig till märkesverkstad med tanke på ålder och mil, men har ändå tagit in pris från några olika märkesverkstäder.

Men jag blir fundersam över vad som ingår egentligen i 23000 milaservice såsom Volvo ser det. Finns det någonstans på nätet?

Några firmor menar att det i princip bara är byte av olja+filter & tändstift. Några att det dessutom är byte av kupéfilter.
Blir lite fundersam, för prisdiffen ligger mellan 1695 -- 3399 kr ...

Vad säger kunskapen i forumet, vad ingår i en 23000 milaservice?
av Kojje
Kupéfilter ligger med i varje service enligt volvos schema men kör man inte mycket där det är väldigt dammigt eller en massa annan skit i luften behöver man inte byta det varje service enligt min mening blåser det bra ur fläktutblåsen och inte luktar illa/surt behöver du inte byta kupèfilter dessutom är det en enkel sak att byta själv.
Användarvisningsbild
av hixen
Håller helt med Kojje, dessutom skulle jag undersöka att skaffa stift själv och byta då man smidigt gör det på en kvart och kan komma undan med bättre stift för en billigare peng. Låt dom göra oljebytet & filter så får man det gjort med en stämpel på köpet. Kupefiltret kan du tex. köpa på biltema 99kr har jag för mig, har fungerat utmärkt för mig då orginal kostar närmare 300:-. Guide på detta finns, har tyvärr inte länken men ska inte va allt för svårt att hitta. mvh
av 780xlt
hixen skrev:Håller helt med Kojje, dessutom skulle jag undersöka att skaffa stift själv och byta då man smidigt gör det på en kvart och kan komma undan med bättre stift för en billigare peng.
Gärna tips på vart jag hittar dessa och vilken modell. Mekonomen?
av Kojje
Mekonomen har bra tändstift så kör på det dom rekomenderar även Beru stiften dom säljer är bra stift hade nog inte satt dom i en turbobil emn till en sugis funkar dom kanon finns även som longlife till vissa modeller 6.000mil.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]