Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag håller på med en V40 från 99 med ett märkligt problem.
Ibland, nästan alltid, går det inte att få ur startnyckeln. Bilen är en automat.
Ägaren säger att det ibland funkar om man lägger i och ur P-läget några gånger.
Just nu sitter nyckeln som gjuten i låset och hur man än trixar så släpper den inte.
I övrigt fungerar tädningslåset helt felfritt.

Någon som har något tips?

Mvh
Gurra
Senast redigerad av 1 Dieselgurra, redigerad totalt 0 gånger.
Hej!

Du menar spärren på själva växelväljaren? Det var det första jag tänkte också, men det verkar som om den går ut/tillbaka så långt som den ska. Men! Jag ska ta en titt till på det. Kan ju vara så att spärrknappen går tillbaka helt men inte själva spärren där nere i mekanismen.

/Gurra
MRK skrev:Lösningen på ditt problem:
Se till att spärren på växelväljaren går tillbaka helt!
av MRK
Har själv haft det problemet och blev chockad första gången det hände för mig! Har en av få T4or som är automat :twisted: !
Vilket fall som helst, pröva dra spärren "framåt" mot radion.

Om det inte hjälper då vet jag inte...
Problemet är löst! Det var betydligt enklare än vad jag hade vågat hoppas.

Det var helt enkelt "shiftlock"-vajern som behövde en justering. Den går från spakstället och upp till tändningslåset och ser till så att det inte går att få ur nyckeln med växelspaken i fel läge. Kanske det även är den som ser till att det inte går att starta i andra lägen än N och P?
Hur som helst så behövdes bara två verktyg och några minuters jobb.

Så här gör man:
Ta bort klädseln på vänster sida av mittkonsolen. Den sitter med en stjärnskruv. Sen är det bara att dra den framåt så släpper den i bakkant.
Rakt nedanför växelspaken ser man då "shiftlock"-vajern. En tunn liten vajer, som växelvajern på en cykel.
Det sitter en svart justermutter av plast på den.
Ta en 11:ans nyckel och vrid muttern tills nyckeln går att få ur låset. I mitt fall vred jag muttern ungefär 3/4 varv "uppåt". Motsols sett bakifrån.

//Gurra

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]