Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volfo
Hej, jag har en volvo v40 -96 (fas1) och har fått nedslag på besiktningen (strålkastare halvljus, höger, ljusbild felaktig, diffus). Besiktningsmannen sa något att reflektorn är dålig. Min fråga är i fall det är denna delen som är paj, http://www.skruvat.se/Stralkastarglas-P10131.aspx eller är det en helt ny strålkastare jag ska köpa? Letar runt på nätet men fattar inte riktigt vad jag ska ha ?

Hoppas på hjälp ... volfo ....
Användarvisningsbild
av MartinS
Du behöver en sådan här: http://www.skruvat.se/Stralkastare-P12116.aspx

Det går antagligen att byta bara reflektorn, men det blir nog inte mycket billigare än en strålkastare från skruvat. Du kan ju jaga en begagnad strålkastare på skroten också, borde väl inte kosta allt för många hundringar. Se till att få en från en 96 eller 97:a bara.

Mvh
Martin
av volfo
Ja, att hitta detta på skroten i min närhet verkar vara omöjligt, och mer omöjligt att bara hitta en reflektor, så det bli till att byta strålkastare... är det svårt? Behöver jag riva hela bilen för att ta väck den eller finns det något smart knep till detta ?

// volfo
av AndersR
Tja!
Fick samma nedslag på besiktningen och det verkar omöjligt att bara få tag på reflektorerna.
Att få bort strålkastarna är inte speciellt svårt, man får ta loss blinkers och lossa på plastkåpan över kylaren, sen kommer man åt 4st muttrar som håller varje strålkastare, som sedan lirkas rakt ut och lite uppåt.

Det finns kompletta strålkastare på både skruvat och vparts, MEN... :!:
Man måste kolla hur många stift på kontakten det skall vara... 4 eller 5 och sedan beställa därefter.

Det kluriga kommer nu och det är om det är någon som vet det här med höjdjusteringen...(varken skruvat eller vparts vet) Skall man pilla bort motorn från befintlig strålkastare och montera på den nya eller?????

På strålkastarna från "skruvat" så kommer det bara ut en bult med en plastvingmutter där höjdjusteringen sitter,
och det var en kontakt med 5stift så för min del var det ett stort *FAIL*. :cry:

Så någon borde ha bytt strålkastare tidigare som kan komma me något tips. :idea:
Hls
Anders
V40 2.0t 99/00

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]