Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cmal
När jag startar bilen (V40 2.0T -99) på morgonen så behöver jag lirka ut den från p-platsen. Det kräver att jag ligger i dragläge och fibblar med gas/koppling. Inget konstigt med det.

Men när jag ligger i dragläget och joxar, så uppstår ibland en hiskeligt högt gnisslande ljud.
Ungefär som något är rejält osmort.

Eller är det kopplingen?? Jag blir inte klok på varför det gnisslar högt i dragläget...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
cmal skrev:När jag startar bilen (V40 2.0T -99) på morgonen så behöver jag lirka ut den från p-platsen. Det kräver att jag ligger i dragläge och fibblar med gas/koppling. Inget konstigt med det.

Men när jag ligger i dragläget och joxar, så uppstår ibland en hiskeligt högt gnisslande ljud.

Eller är det kopplingen?? Jag blir inte klok på varför det gnisslar högt i dragläget...
Möjligen urtrampningslager.

Mvh GK
av cmal
gnestakalle skrev:
cmal skrev:När jag startar bilen (V40 2.0T -99) på morgonen så behöver jag lirka ut den från p-platsen. Det kräver att jag ligger i dragläge och fibblar med gas/koppling. Inget konstigt med det.

Möjligen urtrampningslager.

Mvh GK
Är det väldans dyrt att laga, om det är urtrampningslagret? ??:-/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är det väldans dyrt att laga, om det är urtrampningslagret?
Det kan även vara kopplingslammeller, det är lite svårt att säga utan att på plats höra ljudet.

Det dyra är inte så mycket delar, det dyra är arbetskostnaden. Jag tycker du skall åka till en verkstad så att dom får lyssna och ge dig ett kostnadsförslag.

Mvh GK

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]