Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Björne77
jo det är så att det finns bara en bult som håller ratten i min v40 o det är lite irreterande jag har kollat o tror mig tycka att det är M8 bult men jag får då tusan inte i den!! är det nån specialgänga eller nått meck!!

hjääälp
Kolla noggrant för bulten kanske har gått av så att det inte går att få in den nya bulten. Om den gått av så får du försöks få ut resten av den gamla bulten med vad man kallar en "svinpitt" :oops: . det är ett verktyg med en konisk gänga som är gängad motsols. man får borra ett lämpligt hål i mitten av den gamla bulten/skruven och sedan med hjälp av nämnda verktyg ta ur bult/skruv-resten. Jag har hört att det finns ett modernare verktyg för detta nu för tiden men har inte använt detta eller ens sett ett sånt.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
Björne77 skrev:nej då ingen skruv kvar i hålet kan se det!

får nog fan lämna in möget!
Palla upp rattstången och ta ur den andra bulten och kolla vad det är för bult. Kolla förresten också om den bulten går i på den sidan där bulten saknades, det kanske är ett gängfel där.

Mvh GK
av Björne77
jag har kollat så långt att det är en skalle med 12:ans ringnyckel vad kan det va för gänga då?
OCH att den har hängt ner lite så där skruven så man får inte i den nya riktigt den går inte rakt in! så jag får släppa o dra upp ratten lite!
av Uninium
Det enda speciella jag såg på dom 2bultarna är att änden påminde om en borr,det var 2spår utfrästa i bulten typ 0.5cm.

Men skruva ur den andra också och kolla,rattstången fallen inte pladask ner på golvet om du tar bort den andra också.
För det sitter nämligen 2bultar till längre ner på rattstången.

Är det nån som bytt mätarhus på bilen? För då lär man nämligen ta bort dom bultarna du funderar över.

Detta gäller då dom 2bultar som sitter precis under kåpan för ratten,tändningslås.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]