Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cola
Nu har mitt bilbatteri i V40 dött.
Ringde till OKQ8 och hörde mig för om batterier, tanten i telefon mumlade nåt om att det fanns två versioner i deras lista, en "V40i" och en "V40T4". Jag har en V40 2.0t så frågan är vilken av deras två varianter som stämmer bäst in på min bil?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
cola skrev:Nu har mitt bilbatteri i V40 dött.
Ringde till OKQ8 och hörde mig för om batterier, tanten i telefon mumlade nåt om att det fanns två versioner i deras lista, en "V40i" och en "V40T4". Jag har en V40 2.0t så frågan är vilken av deras två varianter som stämmer bäst in på min bil?
Ta inte så hårt på rekommenderat hit eller dit när det gäller bilbatterier. Se till att få ett av god kvalitet alltså inte det billigaste skitet :oops: . Min tumregel när det gäller storleken på batteriet är, Så stort som får rum.

Mvh GK
av cola
Jag antar att det som kan skilja mellan de två varianterna är den fysiska storleken på batteriet och/eller crankströmmen. Är det bara fysiska storleken så är det ju skit samma, största som får plats = win. Men är det crankströmmen så blir man ju lite fundersam om det kanske är så att T4an är tyngre att starta, och är i så fall även 2.0t mer tungstartad än de mindre motorerna?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
cola skrev:Jag antar att det som kan skilja mellan de två varianterna är den fysiska storleken på batteriet och/eller crankströmmen. Är det bara fysiska storleken så är det ju skit samma, största som får plats = win. Men är det crankströmmen så blir man ju lite fundersam om det kanske är så att T4an är tyngre att starta, och är i så fall även 2.0t mer tungstartad än de mindre motorerna?
Det är här kvaliteten kommer in i bilden, ett batteri av god kvalitet har dom egenskaper du efterlyser. En liten tumregel här är att batteriet inte skall vara lätt, det låter som ett skämt men vikten på batteriet säger hur mycket bly man kostat på när man konstruerat batteriet.

Jag vet inte var du bor men i Länna industriområde Nyckelvägen (nr 5 tror jag)14 km söder om Stockholm finns en firma som heter Global batterier, dom kan batterier. Annars får du väl i ditt närområde leta efter en seriös batterikrängare.

Mvh GK
av cola
Tyärr så måste jag lösa mitt batteriköp nu i helgen så det är nån mack som gäller, annars hade jag nog köpt från verkstan.
Läste i ett gammalt batteritest att OKQ8s batterier var Global. I senaste testet jag läste så fick Global batterierna bra betyg så jag hoppas att OKQ8 fortfarande använder Global.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
cola skrev:Tyärr så måste jag lösa mitt batteriköp nu i helgen så det är nån mack som gäller, annars hade jag nog köpt från verkstan.
Läste i ett gammalt batteritest att OKQ8s batterier var Global. I senaste testet jag läste så fick Global batterierna bra betyg så jag hoppas att OKQ8 fortfarande använder Global.
Vi får hoppas det, jag var taxiåkare till för 6 månader sedan innan jag pensionerade mig och jag använde alltid batterier från Global när det var dags att byta ut originalbatteriet.

Mvh GK

Ha en bra sommar :D
av Kojje
gnestakalle skrev:
cola skrev:Jag antar att det som kan skilja mellan de två varianterna är den fysiska storleken på batteriet och/eller crankströmmen. Är det bara fysiska storleken så är det ju skit samma, största som får plats = win. Men är det crankströmmen så blir man ju lite fundersam om det kanske är så att T4an är tyngre att starta, och är i så fall även 2.0t mer tungstartad än de mindre motorerna?
Det är här kvaliteten kommer in i bilden, ett batteri av god kvalitet har dom egenskaper du efterlyser. En liten tumregel här är att batteriet inte skall vara lätt, det låter som ett skämt men vikten på batteriet säger hur mycket bly man kostat på när man konstruerat batteriet.

Jag vet inte var du bor men i Länna industriområde Nyckelvägen (nr 5 tror jag)14 km söder om Stockholm finns en firma som heter Global batterier, dom kan batterier. Annars får du väl i ditt närområde leta efter en seriös batterikrängare.

Mvh GK
Mekonomen är återförsäljare för Global batterier köpte ett sånt till min gamla bil och var riktigt nöjd tror dessutom det är 3 års garanti.
av Tartryffel
Det är lägre kompression i T4 så den är nog inte mer tungstartad.
av cola
Nu har jag köpt mig ett batteri på OKQ8. Jag frågade vem som tillverkade deras batterier och det var Global.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
cola skrev:Nu har jag köpt mig ett batteri på OKQ8. Jag frågade vem som tillverkade deras batterier och det var Global.
Bra att du fick tag på det du ville ha :)

Ha en bra sommar, kör försiktigt.

Mvh GK

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]