Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
VXC70 skrev:lämnar man in bilen för kamremsbyte är det lika bra att byta vattenpumpen, för ska den bytas vid senare tillfälle så måste ju kamrem ändå demonteras och kanske till och med bytas medans man är igång så. på så sätt blir det billigare att byta den.
Lika bra o byta hela motorn med en gång, då vet man at allt är nytt (för det gör ju inget att det kostar lite extra)
av detraw
Ja det har ju varit lite olika argument för både det ena och den andra i denna tråd. Dock måste jag säga att de ända som inte säger "lika bra att byta när man ändå håller på..." är volvos trogna pojkar (inkl carman) :wink: Jag måste ju helt hålla med de, det finns mycket man kan byta när man ändå håller på, men på en bil för 8000kr är de 2000 kr det kostar extra 25% av värdet. Det är som att byta saker bara därför att det är bra på en nya volvo, värde 200.000 kr, för 50.000kr. Inte många som skulle göra det tror jag...

Nu har iaf Bilia hört av sig och bilen är klar att hämta. De bytte kamrem och även spännrullar m.m. då dessa klappade. Vattenpumpen byttes inte eftersom den var i fint skick. Totalt slutade det på 5.765 kr, helt ok pris tycker jag...

/Daniel
av VXC70
med annan information nu så rekommenderar verkstäderna att man byter vattenpumpen vid det andra kamremsbytet.

fjantigt att du skriver så Car man, har du ens sett en vattenpump? tur att volvo har riktigt skovvelhjul av nå metall VAG använder bakelitt så dom kan gå sönder hur lätt som helst. med volvos är de inte så att skovellhjulet går av utan att dom börjar läcka lite.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]