Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte en dragkrok på Mekonomen igår av märket Bosal och gjorde idag en sökning på nätet för att titta lite närmre på bruksanvisningen innan montering och såg att den krok jag fått var ämnad för V40 96-00.

Min fråga är om det verkligen skiljer sig något modellerna emellan eller kan montera den krok jag fått eller bör jag gå tillbaka och byta?

Här hittade jag bruksanvisningar och man kan ju se att krokarna skiljer sig åt men är det olika passform?

http://www.catalogue.bosal.com/pages/to ... arch=S%F6k

//Henrik
Om det står att kroken du köpte är ämnad för 96-00, och du har en Fas 2 (01-04) så tycker jag du ska föra tillbaka kroken och byta till en som är gjord för din årsmodell. Känns ju som att det måste skilja något eftersom det står att den passar 96-00. För hade den passat även fas 2 så hade det garanterat framkommit i texten.

Så för att slippa eventuella problem så tycker jag du ska byta. Även om den kanske går att kränga på den krok du köpt, men man vill ju att det ska vara 100% passform.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad säger besiktningen om du inte har "rätt" krok?
Talat med Mekonomen och de verkar inte riktigt veta själva så det blir till att returnera imorgon. Synd att rätt modell är restad utan nytt leveransdatum. Någon som har förslag på alternativ i Gbg regionen och under 2000kr + elsats?
KKR frågade:
"Vad säger besiktningen om du inte har "rätt" krok?"

Vad dom säger kan jag naturligtvis inte veta, men jag kan berätta om när jag bytte krok för några år sedan. Jag hade fått en 2:a vid besiktningen för att det var rostangrepp på kroken. Jag lämnade in bilen till en (kvarters)verkstad i min närhet och beställde en ny krok. Monterad. Till kroken fick jag en mindre bunt papper som verkstaden hade stämplat och skrivit under. Där stog att dom hade följt gällande monteringsanvisningar till "krok XYZ av godkänd och certifierad modell". Verkstadskillen sa att "dom här papperena måste du ha med till besiktningen och visa upp".
Och mycket riktigt, dom var mer intresserade av papperena än av kroken.

Med detta vill jag visa på att det är viktigt att kroken är av "rätt modell", monterad efter gällande anvisningar för just den aktuella bilmodellen.

Det är i alla fall min erfarenhet.
Sådär nu har jag varit och returnerat kroken till Mekonomen och beställt en ny av rätt modell som precis kommit in till Monoflex i Halstahammar så jag borde ha den på måndag nästa vecka. Personalen på Mekonomen Backaplan beställde den direkt till butiken istället för att gå via deras centrallager så jag skulle få den fortare. :D

Kul att handla av serviceminded personal och tack för era kommentarer här på forumet!

//Henke

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]