Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen startar inte och min felsökning plus tips från omgivning pekar ut bensinpumpen som huvudmisstänkt. Bilen är en V40 2001, 22000 mil. Jag har lyft på baksätet, skruvat av den runda plåten över pumpen och lirkat upp den grova skyddshättan i stål. Det jag ser nu tror jag är själva pumpen. Till frågan; hur avgör jag om den går igång eller ej? Jag har hållit handen på den och tittat på den medan jag vridit om nyckeln till II och till tändning, men jag kan inte avgöra om den startar eller inte. Skall det vara väldigt tydligt att den går igång? Ska den vibrera? Ska den låta? Jag har liksom inget att jämföra med...
Ja den låter ju alltid lite när man slår på tändningen när den pumpar upp trycket, men det kan lika gärna vara reläet som gett upp om inte pumpen går igång, så jag tror att jag skulle kollat det först. Det sitter under/bakom handskfacket.
praame skrev:Bilen startar inte och min felsökning plus tips från omgivning pekar ut bensinpumpen som huvudmisstänkt. Bilen är en V40 2001, 22000 mil. Jag har lyft på baksätet, skruvat av den runda plåten över pumpen och lirkat upp den grova skyddshättan i stål. Det jag ser nu tror jag är själva pumpen. Till frågan; hur avgör jag om den går igång eller ej? Jag har hållit handen på den och tittat på den medan jag vridit om nyckeln till II och till tändning, men jag kan inte avgöra om den startar eller inte. Skall det vara väldigt tydligt att den går igång? Ska den vibrera? Ska den låta? Jag har liksom inget att jämföra med...
För att kolla om pumpen åtminstone pumpar kan man direktkoppla 12 V på pumpens anslutningar, se upp så du kopplar plus och minus rätt. Om det kommer ett tickande ljud från pumpen så pumpar den MEN det säger ingenting om huruvida den pumpar med tillräckligt tryck, då blir man tvungen att koppla in en tryckmätare för kontroll av detta.

Men som vår ärade forumkollega vetten skrev kan reläet vara en trolig orsak till ditt problem, jag ville mest besvara din fråga om hur man kan kolla pumpen.

Mvh GK

P.S. Till vetten: Det är ALLTID för tidigt att ge upp :D

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]