Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarkusL
Hej gott folk!

Jag behöver införskaffa mig en bil och har fastnat för V40 2.0t.
Ett krav är att det i bilens bagageutrymme måste rymma två stycken dvärghundar (30 cm mankhöjd).

Tror ni det skulle vara något problem i en V40?

Jag har läst genom den stora köprådtråden och lärt mig mycket, men har fortfarande lite funderingar och skulle behöva lite råd.

Jag har en begränsad budget för mitt bilköp, cirka 35000.
Vad bör jag satsa på för årgång?
Många verkar tycka att varje klok man bör försöka få tag på en av fas II om möjligt, men är det verkligen så att det är vettigare att köpa en 01a som gått 22' snarare än en 98 som gått 14'. Skiljer det så mycket mellan årgångarna? Det viktigaste med bilen är driftsäkerheten, då jag är en relativt fattig student som inte har råd med en överdriven mängd påkostade reparationer.

Tacksam för svar!

/Markus
av Willis
Tjenare Markus,

Välkommen till Sveriges bästa Volvo forum :D

Vad gäller dina tankar kring en V40 så är det i alla fall en fråga jag kan besvara dig med och det är väldigt stor skillnad mellan en V40 från 01 än en V40 från 98.

Volvo gjorde om bilen helt från scratch och totalt är det över 1800 punkter på bilen som är uppgraderade.
Rostskyddet är mycket bättre, ljudnivå, kvalité, fjädring och så hemskt mycket annat. Men hur som helst så är skillnaden enormt stor.

Jag skulle definitivt gå på en 01:a än 98 om jag var tvungen att välja, sen är Fas II så mycket snyggare in- som utvändigt!
av N0RBERG
Håller med Willis.
Satsa om möjligt på en Fas 2. Själva miltalet har ju självklart betydelse, men skicket på bilen talar ju mer om hur välvårdad den egentligen är. En bil som är välvårdad och välservad kan ju gå riktigt många mil. Då är 22 000mil inte mycket. Kolla samtidigt upp antalet ägare osv. Jag personligen känner mig lite osäker på en bil som bytt ägare varje år.
Sen tror jag att du får mindre bekymmer om du hittar en Fas 2 i relativt bra skick, än om du köper en fas 1. Rost osv kommer ju tyvärr med åren. Då är det smart om man köper bil med bättre rostskydd som dessutom är några år nyare.

Här finns lite fakta om de olika årsmodellerna: http://www.x40nordic.com/om_x40/Beg04_SV40.pdf
av MarkusL
Tack så mycket välkomnadet och för svar!

Får väl försöka hitta en 01a då men folk vill ha så mycket för sina bilar :cry:

Finns det några speciella miltal man bör passa sig för pga höga snarkommande servicekostnader?

//Markus

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]