- sön 13 jun 2010, 22:04
Har fått lite problem med handbromsen, kanske även fotbromsen?, i bilen, en Volvo v40, 2001. Ska försöka förklara problemet så gott jag kan
. Handbromsen ligger på även när man dragit ner den. Det finns en liten spak vid bakhjulen som tillhör handbromsen, den ska åka upp och ner beroende på om handbromsen är på eller inte, men den verkar inte funka, man får krypa ner under bilen och dra ner den manuellt. Har försökt smörja spaken, men den verkar ändå inte fungera.
Har tagit ner båda hjulen och gjort rent runt bromsarna, men problemet kvarstår. Ibland börjar det ryka runt bromsarna när jag bromsar lite lätt, vet ej om det är från handbromsen eller fotbromsen. Har slutat använda handbromsen och det rycker inte längre vid inbromsning.
Någon som vet vad som är problemet ? Är det bara handbromsen det är fel på ? Hur kan man lättast åtgärda felet ? Är student och har inte pengar i överflöd, därför försöker jag försöka lösa problemet så billigt som möjligt

Har tagit ner båda hjulen och gjort rent runt bromsarna, men problemet kvarstår. Ibland börjar det ryka runt bromsarna när jag bromsar lite lätt, vet ej om det är från handbromsen eller fotbromsen. Har slutat använda handbromsen och det rycker inte längre vid inbromsning.
Någon som vet vad som är problemet ? Är det bara handbromsen det är fel på ? Hur kan man lättast åtgärda felet ? Är student och har inte pengar i överflöd, därför försöker jag försöka lösa problemet så billigt som möjligt