Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PhotoByTND
Hej alla...

Jag har en V40 t4 fas I (98) med grova atitydsproblem....
var på en tur till stockholm från skåneland på vägen upp var de lugnt men jag anmärkte att den ryckte till vid nått tillfälle men då de inte upprepades ignorerade ja de....
Dock på hemvägen så efter 40mil bröt helvetet lös.
Den hosta harkla o frusta som om den inte fick syre eller soppa...
lyckades plåga den hem 15 mil till...
väl hemma stog den endag innan jag tog den till lokala hospitalet..
när ja starta dagen efter var de inga bekymmer starta direckt o gick som en klocka =) trodde jag när motorn blev varm 80grader typ kom symptomen igen host o harkel...
nåja tog den till hospitalet o koppla upp mig te en data för att felsöka min sjukling...
hitta inget mer än att den anmärkte på att lamdan bråka åtgärda detta men bilen var fortfarande sjuk...
dock byta volvodocktorn backväntilerna bland vakum slangarna då den ena var kass....
passa även på att låta min pärla få en spa behandling så olja filter o stift byttes....
Fick ut bilen o den funka som en klocka tills... ja just de, ända tills hon fått upp flåset o tempen sen blev stackarn förkyld igen... lade märke till att bränslepumpen inte gick igång vid av o på slagning av tändning...

Så nu frågar jag alla andra hobbyläkare o häxxdoktorer vad ni tror o tycker om min pärla?

Min tanke: bränslepump kass
(men vafför funka så länge motorn e kall)

Mvh en orolig V40 ägare....
av Kojje
Bränslepumpen brukar funka eller vara helt död men ingen regel utan undantag.
Tror dock du har ett vanligt problem trasig tändspole eller möjligtvis motortempgivare men det är mycket ovanligare.
Användarvisningsbild
av vetten
Håller med föregående om att kolla tändspolarna eftersom det är ett återkommande fel på dessa bilar och när motorn och dom blir varma så levererar dom fel. Tempsensorn är också ett bra förslag, men det kan faktiskt vara så banalt som OXID i någon kontakt.
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]