Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jycke
Tartryffel skrev:
Jycke skrev:
Fisch skrev:Skadade elektroder orsakas bla av för tidig tändning. Kontrollera tändstiftets värmetal, tändläge och bränsleblandning.

Stiften ser svarta ut på bilderna?
Jo jag ska åka och hämta stiften idag (ligger på jobbet) och kolla så att det verkligen är rätt stift.
Men det var mekonomen som rekommendera stiften.

Jag kanske glömde säga att självklar har vi provat med nya stift..Det är det komptestet som visas (Med 4 nya stift)
Jättedum fråga säkert men mäter man inte kompressionen genom att ta bort stiftet och sätta en kompmätare istället?
Jo självklart fel skrivet av mig,
Användarvisningsbild
av Jycke
CarMan skrev:bilen är eller har varit trimad om jag får gissa
Nope helt orginal tror jag iaf, Man kanske kan kolla på nåt sett eller?
av Kojje
Jycke skrev:
CarMan skrev:bilen är eller har varit trimad om jag får gissa
Nope helt orginal tror jag iaf, Man kanske kan kolla på nåt sett eller?
Det kan man göra enkelt genom att koppla in en laddtrycksmätare,men då är det ju en förutsättning att motorn går som den skall en T4 ska ladda ca.0.9-1.0 bar orginal sen kan man ju titta på om det är skruvat med styrboxen.
av rodelius
Tjena,
Nu har jag också fått ordning på min motor och har komp på alla cylindrar *äntligen*!
Min S40 -98, 2.0T (gått 15000Mil) har alldrig varit trimmad men ändå hade det gått hål i en av avgasventilerna.

För att fixa detta har jag nu bytt topplocket eftersom det kanske var fler ventiler som var påväg att ge sig, tycker detta tyder på dålig kvallité på grejjerna och funderar på om det är spridarna, ventilerna eller bränslepumpen som är boven i dramat, nåväl nu är allt utom bränslepumpen bytt, får hoppas den rullar ett par tusen mil till nu.
Tack jycke för att du skrev vad som var fel på din bil, lite intressant att det var samma skit med min...
/S
Användarvisningsbild
av Jycke
Hej,

Nu är det sommar och dags att sätta ihop bilen då..
Men självklart fasnar jag nästan direkt!

Jag har fått tillbaka toppen med en ny avgasventil och resten inslipade och toppen portad :D
Och började förra helgen med att sätta tillbaka toppen, Och skulle fortsätta idag men hittar (gör det steg för steg via haynes boken)
fan inte "Jordkabeln som sitter bak på topplocket" som ska fästas med en bult..

Så om någon snäll själ vet vart ifrån denna jordkabel kommer och vart den ska sitta bak på topplocket, så skulle jag bli glad
Användarvisningsbild
av Bosa
Just soppapumparna på fas1:orna har det väl varit si och så med, jag fick byta soppapumpen på 99:an jag hade och det var tydligen inte helt ovanligt. Kan ju vara något som är en bidragande orsak.

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]