- tor 03 jun 2010, 21:14
Hej.
Ja det får inte vara för lätt annars är det inte roligt !!!
Skulle montera en fast dragkrok av märket Monoflex på min V40 1.8 2004.
Allt gick som dans tills jag skulle momentdra alla bultarna.
Alla bultar utom två gick att dra till rätt moment.
Det gäller gängorna/bultarna som skall dras in i balkarna med färdiga hål med mutter fast inne i balken.
De två som jäklades är 1 bult (den främre som dras från sidan) under bakre ljuddämparen
och den bakre(den som dras underifrån)på förarsidan.
Nu har dessa muttergängor rostat så att de inte fäster.
Det är M10x1.25 bultar som skall sitta där.
Har ingen Heli-coil och har ingen större lust att köpa en hel sats för dessa två gängor.
Är det någon som vet om man kan rakt av gänga om dessa till M12 (dvs. utan att borra hålen större först) ?
Hålet under ljuddämparen är ju också väldigt svår att komma åt med borrmaskin utan att riva halva bakvagnen.
Eller finns det någon som har bra tips på hur man kan fixa dessa gängor så att man kan dra bultarna till moment som skall vara 48 Nm ???
Ja det får inte vara för lätt annars är det inte roligt !!!
Skulle montera en fast dragkrok av märket Monoflex på min V40 1.8 2004.
Allt gick som dans tills jag skulle momentdra alla bultarna.
Alla bultar utom två gick att dra till rätt moment.
Det gäller gängorna/bultarna som skall dras in i balkarna med färdiga hål med mutter fast inne i balken.
De två som jäklades är 1 bult (den främre som dras från sidan) under bakre ljuddämparen
och den bakre(den som dras underifrån)på förarsidan.
Nu har dessa muttergängor rostat så att de inte fäster.
Det är M10x1.25 bultar som skall sitta där.
Har ingen Heli-coil och har ingen större lust att köpa en hel sats för dessa två gängor.
Är det någon som vet om man kan rakt av gänga om dessa till M12 (dvs. utan att borra hålen större först) ?
Hålet under ljuddämparen är ju också väldigt svår att komma åt med borrmaskin utan att riva halva bakvagnen.
Eller finns det någon som har bra tips på hur man kan fixa dessa gängor så att man kan dra bultarna till moment som skall vara 48 Nm ???