- lör 29 maj 2010, 11:03
#413435
Hej !
Jag har något knas. En av kylarens fläktar, den högra, går igång fast motor inte blivit varm. Fläkten går i intervaller. Dessutom börjar kontrollampan med lamdasymbolen lysa efter ca 1-1,5 mils körning. Jag har försökt mäta tempgivarna, men vet ju inte vilka värden det ska vara på dom vid kall respektive varm motor. Jag har mätt med 2 olika instrument. Ett analogt med visare och ett digitalt.
Men det analoga får jag det här resultatet : Den 4-kantiga givaren ger vid kall motor ca 6K Ohm och vid varm motor ca 1K ohm. Den ovala givaren har precis samma värden.
Med digitalinstrumentet : Den 4-kantiga givaren ger vid kall motor ca 1150 Ohm och vid varm motor ca 300 ohm. Den ovala givaren har vid kall motor ca 1150 Ohm och vid varm motor ca 270 Ohm.
Det skiljer ju en hel del på mätvärdena mellan dom båda instrumenten.
Någon som vet mätvärdena på en hel givare ?
Till saken hör även att mina avgasvärden är dåliga.
Det märks även på motorns gång, precis innan lambdalampan börjar lysa, börjar den smårycka.
Jag har gått över och gjort ren koplingar, kontakter jordningar och vacumslangar under huven. Så den biten borde vara ok.
Hoppas på en del hjälp.
Jag har något knas. En av kylarens fläktar, den högra, går igång fast motor inte blivit varm. Fläkten går i intervaller. Dessutom börjar kontrollampan med lamdasymbolen lysa efter ca 1-1,5 mils körning. Jag har försökt mäta tempgivarna, men vet ju inte vilka värden det ska vara på dom vid kall respektive varm motor. Jag har mätt med 2 olika instrument. Ett analogt med visare och ett digitalt.
Men det analoga får jag det här resultatet : Den 4-kantiga givaren ger vid kall motor ca 6K Ohm och vid varm motor ca 1K ohm. Den ovala givaren har precis samma värden.
Med digitalinstrumentet : Den 4-kantiga givaren ger vid kall motor ca 1150 Ohm och vid varm motor ca 300 ohm. Den ovala givaren har vid kall motor ca 1150 Ohm och vid varm motor ca 270 Ohm.
Det skiljer ju en hel del på mätvärdena mellan dom båda instrumenten.
Någon som vet mätvärdena på en hel givare ?
Till saken hör även att mina avgasvärden är dåliga.
Det märks även på motorns gång, precis innan lambdalampan börjar lysa, börjar den smårycka.
Jag har gått över och gjort ren koplingar, kontakter jordningar och vacumslangar under huven. Så den biten borde vara ok.
Hoppas på en del hjälp.