Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av detraw
Hej,

Köpte mig en Volvo S40 1,6 -96 igår kväll! Bilen är i ok skick men har en del skönhetsfläckar. Det finns lite rost i något hjulhus och på motorhuven men det har jag under kontroll. Däremot har en del av den svarta färgen lossnat från en av de två längsgående "railsen", ni vet de som takräckehålen sitter i. Det är väl gjorda av aluminium så jag antar att de är lite knepiga att lacka om. Kan man byta ut de mot ett par som är i bättre skick eller är det knepigt att få loss / sätta dit de?

En annan sak är att ettan och tvåan tar emot lite när man växlar ner, känns som om synkningarna är lite sämmre än man kan önska. Finns det något man kan göra för att motverka att de fortsätter att bli sämre?

Annars är det en fin bil och jag hoppas att den ska gå att fixa i fin fint skick!

Jag kommer antagligen att starta ett par fler trådar vart efter som arbetet med bilen fortskrider. Jag tänkte också fixa några bilder på den senare :-)

Tackar för er hjälp!
/Daniel
av Willis
Tjenare Detraw,

Välkommen till forumet och grattis till bilköpet!

Jag kan dock inte svara på hur det är med hålen för railsen, men vad gäller växlarna är det säkerligen bussningar som behövs bytas, kika på:

Hoppas du kan starta en garage tråd i framtiden! :)
av N0RBERG
detraw skrev:Däremot har en del av den svarta färgen lossnat från en av de två längsgående "railsen", ni vet de som takräckehålen sitter i. Det är väl gjorda av aluminium så jag antar att de är lite knepiga att lacka om. Kan man byta ut de mot ett par som är i bättre skick eller är det knepigt att få loss / sätta dit de?
/Daniel
Du menar taklisterna om jag förstår dig rätt. De sitter med klips. Kika i denna tråden så ser du ifall vi talar om samma sak :wink: : http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359540

Går att beställa nya på volvo. Men verkar kosta en del http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=428496 Men ring volvo och hör.
Annars, hör med nån lackare vad de säger om att lacka dom. Annars kanske du hittar några fräschare på skroten.
av detraw
Tackar tackar!

Hmm det där med bussningarna va det värst. Det ska jag kolla på, men kan ju alltid hoppas att det är ett sånt enkelt fel :)

Jo en garage tråd är ju en bra idé, får se när det blir en sån..

Norberg --> Jo precis det är de jag menar. Kanon då vet jag hur man får loss de också, gäller bara att hitta ett par fina.

Hur ser det ut på skrotarna finns det gått om s40 eller är det inte så många som skrotats än?

Nästa vecka ska den in på kamremsbyta, 5600kr... aj!

/Daniel

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]