Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meggan15
CNG å LPG e nån satans miljövänlig dirvmedels alternativ för bifuel modellerna så inget du ska bry dig om ^^ söker du på wikipedia så får du fram svar på vad det är där :p

Det är S60 V70 S80 som har motorerna för det.
av metalHJ
Okay, ja då var det ju enkelt! Bara beställa hem prylar och ge sig iväg till garaget en kväll...

EDIT: På tal om delar, vilka tändstift är hetast just nu? Kollar på NGK som brukar vara pålitligt... Men kanske skulle köpa Volvos egna där? Kom ihåg skillnaden på 960'n när jag fick dit Volvos egna stift där.
Användarvisningsbild
av Fisch
Blås inte med tryckluft i slangarna, det är ganska värdelöst. Det som kan hända är att sludget förflyttar sig från fällan till kanalen i motorblocket och då är det garanterat stopp. Då får man avlägsna insuget, oljefällan och slangarna för att rengöra kanalen.

Eftersom det inte sitter en flamfälla så tycker jag att det inte finns något att rengöra, om du inte vill göra allt ordentligt men då får du skruva lite mer. Jag hade förmodligen bytt allt om jag ändå tänker behålla bilen ett tag, men har du inget problem idag så finns det ingen anledning att börja meka med vevhusventilationen.
av metalHJ
Fisch, Svårt att säga om jag har något problem eller inte... Men det jag syftade på när jag pratade om att "blåsa rent" slangarna, var när dom var demonterade och lösa, inte när dom sitter monterade på motorn. Så den missen skulle jag inte göra :) men tack för tipset ändå!

Ang. problemet, så kan det vara en antydning till igensatt vevhusvent. då jag har ett smärre läckage som visar sig kring oljetråget. Men det kommer högre uppifrån, typ från själva motorblocket. Men det fuktar ner, runt bakre delen på tråget med bilen sedd framifrån. Och jag har fortfarande inte lokaliserat exakt vart läckan är, börjar misstänka att det kan vara packningen till tråget. Men även o-ringen som tätar röret anslutet precis ovanför tråget (vet ej vad detta är för rör, men misstänker att det är någon kylning eller retur för turbokylning)

När det blir bättre väder, vilket verkligen är på ingång nu :) ska jag sätta fart med läckan, och lokalisera vart ifrån det kommer! För det kan ju vara så att det beror på att det blir övertryck pga. igensatt vevhusvent.

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]