Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tompa76
Hej!

Har en tråd här innan . Jag tror min bränslepump börjar paja eller så är de något skit eller kontakt...

Vill höra om någon har haft samma problem!!

Om bilen står still kanske 2 dagar så startar inte pumpen.. Jag får slå på den då undrar jag sitter de ett filter på själva pumpen.. Menar att det kan vara smuts som samlas.. Eftersom det inte händer ett skit när man vrider på nyckeln så borde de ju vara något med kontakterna eller rättare att pumpen är kass.. Nån som haft liknaden?
Jag funderar ju byta till ny pump men det låter som något annat som kontakt. Har jag fått igång bilen så är de inga problem . Jag har Haynes men står inget om något filter på pumpen och vill inte ta veck pumpen ut hört mej för.... // Ha de Tompa

Jag kör Volvo V.40 -98 Turbo
Användarvisningsbild
av Fisch
Det ska sitta ett filter på pumpen. Men mekonomen skickar tydligen inte med något filter om du köper därifrån. (Det fanns en tråd här nyligen där detta togs upp)
av Rodolfo
Eftersom jag pillat med det själv kan jag dela med mig av mina erfarnheter. Det kan vara så att det är sand eller smuts från tanken och då kan det kärva lite och som likspänningsmotorer gör kan de behöva den lilla puffen för att kunna snurra vidare. Det är min 3:e pump jag är inne på nu och det var ganska mycket mek med att få dit pumpen in i armaturen. Nästa gång kanske jag köper hela armaturen istället. Det jag fundera mest på är att strömkablarna faktiskt går ner i tanken och armaturen. Pumpen är ju dränkt i bensin så det känns så där att meka med det om det skulle bli fel/glapp :-O) . Fattar inte att en så viktig komponent kan fallera så lätt. ///R
Användarvisningsbild
av tompa76
Vad hände med dina pumpar ? samma som mej ? Kan du förklara vad som hände och hur du gjort ... ?
av unox
Jag har en fas2 och på dem vet jag inte ifall pumparna går på lika ofta?
Iaf så vägrade bilen starta en morgon. Jag hörde att pumpen inte surrade igång när jag vred på nyckeln och tänkte helt enkelt "aha nu är pumphelvetet pajj"
Innan jag beställde en ny pump mätte jag spänningen till pumpen och det kom 12 volt några sekunder för att sedan helt tvärt dala ner till noll volt när jag vred på nyckeln till tändningen. Helt normalt då pumpen inte ska gå om inte motorn tänder, en säkerhetsdetalj då man inte vill ha bensin sprutandes in i motorummet efter att man klyvt motorblocket mot en stor sten i diket el liknande.

Jag beställde en walbro 342 pump från http://www.raidopower.se/ den passar rakt på bara mecka ut den gamla och trycka in den nya. Har läst på nätet att folk hävdat att dem varit tvungna att byta polaritet på pumpen för att den ska funka i deras s40. Det var inte jag tvungen att göra dock, kanske någon skillnad mellan fas1 och fas2?

Pluggade in skrället utan att det funkar? Fattade noll den får spänning men den snurrar inte? Tar ut den och kopplar den rakt på batteriet, då går den igång direkt. Jag fattar vid det här laget ingenting och testar min originalpump på batteriet, den snurrar igång direkt oxå! Mäter ca 23 gånger i kabeln till pumpen det kommer bevisligen 12 volt wtf?

Frågade en kompis som jobbar med fordonselektronik på verkstad. Han sa att förmodligen var det pluskabeln till pumpen som var skadad. Då kan det bli så att du får fram 12 volt men ingen ström. Anledningen till att mätinstrumentet visar 12 volt är att du mäter helt utan belastning så fort du belastar kabeln sjunker spänningen.

Jag drog en ny pluskabel från reläet och bak till pumpen, har funkat nu i ett halvår :) Originalpumpen som alltså hela tiden var hel har jag i handskfacket som backup :)
Användarvisningsbild
av tompa76
Hei !'

Intressesant det där... Syntes det på kabeln att den var skadad?? Hur drog du en ny kabel? Var de svårt under golvmattan till motorrummet ??
av unox
tompa76 skrev:Hei !'

Intressesant det där... Syntes det på kabeln att den var skadad?? Hur drog du en ny kabel? Var de svårt under golvmattan till motorrummet ??
Nej man ser ju bara änden på kabeln så det syntes inte. Jag drog den bara från reläet i säkringsboxen via hålet i torpedväggen (samma ställe där kabeln till kupevärmaren går in i kupen). Sedan tog jag lös dörrlisterna har jag för mig och drog lös golvmattan och knövlade in kabeln där. Inte svårt det tog kanske tio minuter att dra fram kabeln.

Men testa först ifall du har en felande kabel. Dra kablar från batteriet in genom sidorutan bara lite provisoriskt innan du börjar riva golvmattor osv.
Användarvisningsbild
av tompa76
ok ska testa det om det händer igen !! Jag tog sprutade lite 5-56 på kabeln till Bensinpumpen får se om de kanske hjälpte, Ska låta bilen stå några dar igen,, Startar den inte så ska jag testa din ide! / Tack för ditt tips Tompa ;-// :D
Användarvisningsbild
av kalasingh
Hej var sitter bränslepump på s40 2,0T års 1998
kan man sätta beg bränslepump från en 1,8 gdi till 2,0T är det nån skillnad.......?????
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]