Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mccalle
Ofta (men inte alltid) och endast vid gaspådrag så uppstår ett hyffsat kraftigt skorrande läte. Har ej tillgång till felkodsläsare, men låter ju som det skulle vara något mekaniskt fel som vibrerar eller så. Motorn är 2.0l sugmotor
Tips på felsökning?
När motorvarvet ökar så ökar även frekvensen på ljudet, så det lär på något sätt vara kopplat till varvtalet. Tycker mig ana att det kommer från höger fram, men det kan vara fel. Drivknut, kan det vara det?
Användarvisningsbild
av Lilja
Har också ett sånt ljud på våran V402.0T. Det liksom skorrar precis som något är löst när man börjar gasa men försvinner så fort motorn kommer upp i varv. Låter precis som det skorrar när man belastar motorn i låga varv.
Har kollat alla värmeplåtar och motorfästen och avgasrör etc men hittar ingenting. Har även sagt till om det på service men dom har inte heller hittat något :S
Skumt är det.
Användarvisningsbild
av Lilja
Fisch skrev:Jag tror det är insatsen i katalysatorn som lossnat.
Hm tror du man känner det om man bankar och skakar på den lite?
Användarvisningsbild
av vetten
Man borde ju höra om det skramlar i den :shock:
Jag var också lite inne på den linjen, men :shock: man brukar ju märka att bilen blir lite trött när man gasar då så jag försköt det, men det kan kanske vara kattfaen som skramlar men likaväl kan det vara en "insats" i ljuddämparen som låter och det är mycket svårare att upptäcka, men det borde ju låta mer bakifrån bilen då, men testa att ruska på både katten och ljuddämpare så kanske du finner felet :-)-)
Användarvisningsbild
av Fisch
När bilen är kall, sätt bilen i ett varvtal då det skramlar och be någon känna med handen på katten. Man känner om insatsen är lös. Tror du inte känner så mycket om du försöker skaka katten om du inte monterar ner den, men försöka kan du ju alltid göra.
Användarvisningsbild
av Lilja
Låg under och skakade och bankade på både ljuddämpare och katt precis men märkte ingenting. Dessutom som föregående skrev känns bilen inte alls slö eller har dåliga avgasvärden.
Det verkar inte heller som det finns något "varvtal" då det skramlar på, utan det är på låga varvtal när man belastar motorn. Precis när man börjar köra iväg i ettan sen i början på 2an. Gasar man i neutral så låter det ingenting.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]