Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite fundering ang. min volvo 98 s40, när jag bromsar skackar/vibbrerar det så himla mycket i ratten vad göra ???
Har 18 fälgar har det med saken att göra däcken är balanserade, blir lite bättre när tråkiga vinterdäcken kommer på men det skackar där med. Sen klagade besikningsgubben på bromsvärden, har 1,6 på vä. fram och 2.2 höger fram har det med saken att göra ?. Kan det vara snea bromsskivor? eller är det bromsoken som börjar ge sig ? Eller är det dags för framvagnsinställning ? ja ja irreterande är det iallafall....... nån som har en ide..
Ja allt tyder på skivan.
Jag hade bytt båda skivorna och belägg fram.
Jag hade samma fenomen på en 240 och när jag bytte skivor blev det bra.

Glöm inte att köra in skivor och belägg om du byter bara. Annars kan det bli likadant igen.
En sak till att kolla upp är att det inte är något ok som kärvar. Det skulle ju kunna vara så att en skiva blivit så varm av just detta så den blivit skev.
Hej igen tack för tipsen

ska byta skivor fram och bromsbelägg först, sen får man se om bromsoken måste smörjas upp. En fråga ang. jobbet

När man ska byta skiva och belägg så tar man ju bort oken, hur får man tillbacka bromskolven?, ska den skruvas tillbacka eller räcker det att man pressar tillbacka den så att de nya bromsbeläggen får rum i oken igen ?? Har för mig att man måste ha ett specialverktyg som både skruvar och pressar till kolven på volvo s40, har jag rätt ??? vart hittar man det verktyget i såfall??. Och vinner man på att öppna locket där man fyller på bromsoljan när man ska pressa/skuva tillbacka kolven? Man vill ju inte stå där och inte få tillbacka kolven/skiten igen :-(O) ??:-/
På dom främre oken behöver du inte skruva tillbaks kolven utan bara trycka med ex.vis. en stor polygrip, ha koll på så att inte det blir för mycket bromsolja i burken bara och att du inte får bromsolja på lacken vilket är förödande.
Bakre oken ska skruvas in samtidigt som dom pressas in med lämpligt verktyg, själv har jag använt en polygrip plus en skruvtving att pressa med.
Ett hett tips om du tänker dej att skruva en del själv med bilen är att köpa en Haynes rephandbok, kostar runt 200:- på Biltema och är väl investerade pengar.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Som vetten säger är det bara det bakre oken man måste skruva in kolven på.
Sådant verktyg finns att köpa på tex Biltema om man inte vill använda vettens metod.
Har själv ett sådant från Biltema som fungerar väldigt bra.

Nej tror inte du vinner nåt på att lossa locket till bromsvätskebehållaren.
En annan sak du kan göra är att du tar ett av de gamla beläggen, borrar ett hål i mitten, drar i en ganska grov å lång skruv, sen sätter du dit belägget å skruvar å vrider kolven, skruvar å vrider kolven.

Billigare verktyg kommer du inte över.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]