Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gurkan1
Hej, jag har nyligen besiktat min V40 och fick bland annat anmärkning på att "Felindikator motorelektronik" lyser och för höga värden både på HC och CO -halt. Då katalysatorn var helt slut och bara skramlade så bytte jag den och hoppades på att lampan skulle slockna men så enkelt var det ju naturligtvis inte. Vad kan vara fel när lampan lyser? Måste jag köpa en sån som man läser av felkoder med? Vad göra mer för att få ner avgasvärdena? 8)
av Kojje
Bytte då lambda sond samtidigt som katten kan ju vara den som strular annars,enkalste sättet att få ner värderna är väl att byta olja och filter så den är fräsch gör mer än man tror annars kan man ta till K-sprit också.
av Gurkan1
Ok, på t ex skruvat.se så finns det en lambdasond för 990 kr till S/V40 och universal för 350 kr. Duger det med en universal? I så fall passar den direkt eller måste man ha nån speciell koppling?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Ja, läs ut felkoder innan du gör något mer, men har du inte nollställt felkoderna sen du bytte katten så fortsätter ju lampan att lysa, så nollställ i så fall först och kör ett tag och se vad som händer.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror lampan slocknar efter ett visst antal starter ändå om felet är åtgärdat.
Kan för övrigt nämna att det finns två lambdasonder. En som sitter monterad före katten och en efter.
Nu vet jag inte säkert hur det ligger till med detta men jag hörde en mekaniker som sa att på just S/V40 så var det viktigt att det det inte var någon universalsond.
Som Gurkan1 säger så finns det lambdasonder på skruvat.se. Jag har köpt en därifrån och är nästan helt säker på att det var samma som satt där orginal. Var en Bosch och den så exakt lika dan ut i alla fall.

Men som sagt. Slocknar inte lampan så läs ut felkoder. Visst kostar ju lite om man inte känner någon med felkodsläsare eller har en själv men det kan bli mycket dyrare att byta saker på chans.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]