Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stenman
Jag har en v40 1.8i som fått ryckig gång, nästan som om den håller på att frysa. Släpper man ner den på tomgång går den kanon (men låg tomgång, ca 500v)
Håller man jämn fart (spelar ingen roll om det är 70, 90 el 110) så kan den tappa effekt och börjar rycka illa. Hela bilen skakar.
Släpper man ner på tomgång så går den mjukt och fint.
Spjällhuset är rengjort på plats, kanske dax att demontera och rengöra?

Har testat med Wynn's Fuel System Cleaner och k-blå. Efter Wynn's Fuel System Cleaner så gick den lite bättre, men nu efter ett par tankningar är den 7 resor värre.
Bilen har rullat 12700 mil och är en -98 all sevice är gjort av Bilia samt olja bytt extra då bilen nu stått ett bra tag och börjat återanvändas
Någon som känner till fenomenet?
Mvh
Kjelle
Jag ar tittat på tändhattarna och anslutning till tändspolarna och på sidan där man ansluter tändstiften ser det bedrövligt ut. 2 av tändhattarna är ihop korroderade och saknar kontakt vid mätning. 3:e ser inte bra ut, men jag får kontakt vid mätning och 4:e ser riktigt bra ut och får full kontakt vid mätning. Spolarna har bra motstånd och verkar fungera!
Bilia vill ha 1100:- styck för nya spolar, men jag vill ju bara ha nya tändhattar! (var in på mekonomen å tittade på "tändkablar" som ska passa, men min modell har inte kablar utan dirrektanslutning splole-hatt-stift.

Ska kolla stiften med men standardhylsan passar inte (16mm) det är nå mindre (fast bilia hävdar att det ska vara 16)
Ett av stiften verkar vara trasigt (det stift som borde fungerat ua) emaljen verkar saknas bitvis.
Ska skaffa 14 å 15:s långhylsa idag å se om nån av dem passar (13 är för litet)
av roberte
Har haft samma fenomen på min 1,8i. Tomgången blev så låg att när man frikopplade så dog motorn, mycket irriterande vi tex parkering och rödljus. Löste problemet genom att skruva in stoppskruven till luftspjället. Kanske inte rätt metod men det funkar.

Har också märkt att bilen kan rycka till och tappa kraft framför allt vid acceleration och i brantare uppförsbackar på landsväg. Kanske ska kolla tändspolar och stift... men min tädstiftsnyckel är för tjock för att få ner i hålet. Vet någon var man får tag i en med tunnare gods?
av Stenman
Nu går bilen mycket bättre!
Tomgången är mycket bättre och effekten otroligt mycket bättre! Dålig kontakt med stiften!!!

När det gäller tändstiftsnyckeln så köpte jag en på biltema som passade, men om den är för grov så kör med vinkelslipen å puts ner den till rätt dimention (tändstiftsloppen verkar vara olika grova)

Men jag ska kolla stopskruven!

Tackar!

//Kjelle
av kusbom
Det är 16mm på stiften. Dock måste man ha en tunnväggig hylsa. Köpte en sån förra veckan. Strax över 100kr!
Min tvärdör ibland och "tickar" precis som att dett relä inte är ok. Men kommer igång igen o bara att åka vidare. Detta händer inte ofta. Nu var det ca 3mån sedan. Någon som har en ide vad det kan vara? ?:-/

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]