Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av omagadome
Hej
Har sedan en vecka tillbaka min bil på verkstad, den vill inte starta, och enligt mekanikern så är det strömmen till bränslepumpen som är för svag. Motorn snurrar men vill inte starta, vilket inte är så konstigt utan bränsle....

Detta började med att bilen inte ville starta, efter lite trixande gick bilen gång och vi körde hem den. Nästa vända så stannade den efter ca 1 km, lite trixande och den startar men nu med en lysande ABS lampa. Vi körde direkt till verkstaden men inga felindikationer på datorn, bilen hoppade och hostade när man körde iväg. OM man slog av DSA'n så gick bilen bra, detta påtalade vi till mekanikern som bokade tid nästkommande måndag för reparation.

Två dagar senare stannar bilen helt, vi bogserade ner den till verkstaden och där står den nu.

Som sagt så säger mekanikern att det är spänning fram till bränslepumpen men att strömmen är för svag, pump och relä är bytta till ingen nytta. Jag undrar om :

- DSA, hur styr den motorn ? kan det vara den som på något sätt drar ned strömmen till pumpen ?
- DSA och ABS, dom använder sig av samma sensorer i hjulen, kan det vara dessa som på något sätt påverkar ?

Alla idéer emottages tacksamt då jag ser kronorna ticka iväg på felsökning.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och välkommen till forumet!
DSA systemet sänker ju motorns vridmoment vid hjulspinn och är kopplat till insprutningen, så det är nog möjligt att detta kan påverka pumpen.
Tror också det är samma sensorer till ABS och DSA.
Har du otur måste de väl byta styrenheten till DSAn.

Vilken årsmodell har du?
av omagadome
Hej
tack för svar och välkomnande.

Bilen jag har är en -00 och har ca 16000 mil på mätaren. Funkat klockrent innan så detta var som en kalldusch. Därför tänkte jag att det finns ju säkert en massa kloka människor som kan ha en idé om vad det kan vara.

Jag lutar också mot DSA styrenhet då den verkade fungera bättre med denna avslagen så länge den överhuvudtaget gick.

Får man inte till den så blir det väl att starta upp 142'an igen, den ju funkar i alla lägen :D

Mvh
//Tomas

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]