Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas.V40
Hej alla glada volvo ägare. Har köpt en Volvo V40 1.8i GDI 1998 & den rycker hela tiden samt att tomgången pendlar mellan 1500-2200 var tionde sekund..
Kan tillägga att den ibland svart/blå ryker vid kallstart, avgasröret e i alla fall helt sotigt ??:-/
Var på OK macken igår & såg att dom har Volvo original tändstift för S/V40 96- ej Turbo,samt sj el vad det stod.
Dom kostar 245 kr, kan detta vara rätt stift? Sorry om jag e osammanhängande men nån som vet vad det kan vara?
Hittar ej tomgångs motorn på bilen, finns det ingen på denna model?
:wink:
Du ska ha iridiumstift till en GDI,kostar ca.245 kr styck. Kör på 98 oktan. Det finns ingen tomgångsmotor. Gör rent spjällhuset och varva ur motorn ibland. GDI motorerna heter sm eller sj på slutet,allså passar inte OK-stiften.
Stort tack ang t-stiften mm. Jag varvade motorn på 2:an i 6000 varv i ca 3-4 sek & växlade till 3:an, då dog motorn & lampan för "Fel i motorns elektroniska sytem" tändes. Vart ju lite skraj & åkte in till väg grenen. Stängde av tändning & provade att starta igen. Nånting e ju skumt!
Den startade på en gång, efter det så gick tomgången bra i 10 min & man kunde känna trycket om man höll handen för avgas röret bak.
Efter 10 min började den pendla mellan 1500-2200 varv & trycket försvann, kändes bara varmt därbak..Vad e det frågan om :-O)
Tänkte att jag skulle ta av batteri kontakterna & nollställa, när jag gjorde det så var + polen så varm att jag brände tummen & pekfingret, aldrig varit med om ?:-/
Jag gick igenom de flesta anslutnigar, såg inga fel..
Lät batteriet vara helt urkopplat i flera timmar & det hjälpte inte. Luktar mkt avgaser på tomgång.
Nånting måste ju reglera tomgången fastän det inte sitter en tomgångsmotor :roll: Tog bort luftfilter slangen som går till spjällhuset & det var rent som om det nyligen varit rengjort. Det e ungefär som att gasen hänger sig när man kopplar.
Användarvisningsbild
av vetten
Jomen dom där stiften som OK säljer nån sorts NGK tror jag och sen heter dom nått "fint" med ett "E" i tror jag och dom är bara skit som är framtagna för den amerikanska marknaden fick jag höra när jag va och köpte stift till min 480tic sa dom på Micro och när jag frågade samma sak på Mekonomen så sa dom exakt samma sak.
Nu vet jag ju inte om du fått dom stiften men risken finns ju. Kan vara det som felar, men sen finns det ju massor just på 1,8i-motorn som också kan fela :roll:
vetten skrev:Jomen dom där stiften som OK säljer nån sorts NGK tror jag och sen heter dom nått "fint" med ett "E" i tror jag och dom är bara skit som är framtagna för den amerikanska marknaden fick jag höra när jag va och köpte stift till min 480tic sa dom på Micro och när jag frågade samma sak på Mekonomen så sa dom exakt samma sak.
Nu vet jag ju inte om du fått dom stiften men risken finns ju. Kan vara det som felar, men sen finns det ju massor just på 1,8i-motorn som också kan fela :roll:
Hej vetten, hmm du kanske e lite bakis med tanke på att det är dagen efter midsommar :mrgreen:
Jag har nämligen inte köpt stift, jag frågade bara om det var fel stift som fanns på OK, hehe. Jag vet att du e duktig så kom gärna med förslag
Peace :-)-)
av erikda
har också kört med stift som jag köpt på ok. däremot säljer de volvo orginal stift där.
det är ju inga iridiumstift men de är till gdi motorn och jag har aldrig haft några problem med dom. nån som vet exakt av vilken anledning man ska ha iridiumstiften? mer än att de håller 9000 mil?
Japp Volvo original var det. Därför jag inte köpte dem var för att på förpackningen så stod det:
Ej för Turbo, SM/SJ el liknande.
?:-/
Kollade spjällhuset en extra gång & såg att på insidan var det fullt med sot :-O)
Antar att det behövs ny packning & en ordentlig rengöring..
erikda skrev:har också kört med stift som jag köpt på ok. däremot säljer de volvo orginal stift där.
det är ju inga iridiumstift men de är till gdi motorn och jag har aldrig haft några problem med dom. nån som vet exakt av vilken anledning man ska ha iridiumstiften? mer än att de håller 9000 mil?
Det blir bättre förbränning och därmed mindre sotbildning.

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]