Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har en bil enl rubriken ovan. Årsmodellen är 2001 och kallas tydligen fas II.

Jag vet att Adde har lagt upp serviceprotokoll i kategorin Vanliga frågor: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=6764
Men där står det att intervallerna är 1500 mil. I min servicebok står det 2000 mil.

Jag tycker 2000 mil är mycket. I alla fall då det gäller oljebyte och jag kommer oavsett byta oftare.
Men då det gäller alla andra saker hur är det då? Ska man följa de protokollen Adde lagt upp.
Jag har köpt Haynes reperationshandbok för S+V 40 Men där står de ju jättekorta intervall. T.ex oljebyte var 750 mil och de säger t.ex att man skall byta kylarvätska vart annat år.

Kan ju nämna att jag inte kör så mycket korta sträckor. De flesta är ca 25 km mest landsvägskörning och jag kör ungefär 1500 mil per år.
av S40T4
Serviceintervallerna är 2000 mil på FAS2.
Kör 2000 mil-intervall, och så byter du olja en gång mellan servicarna också.
Användarvisningsbild
av Tomas88
S40T4 skrev:Serviceintervallerna är 2000 mil på FAS2.
Kör 2000 mil-intervall, och så byter du olja en gång mellan servicarna också.
Okej gör nog så. Men hur vet jag vad som skall göras på 2000 mils intervallerna. Jag vill göra så mycket jag kan själv.

Bilen har gått ca 17 500 mil och det servades senast vid ca 17000 på volvoverkstad då förra ägaren hade bilen. Kammremmen är ju bytt vid ca 15000 så det är ju lugnt.
Användarvisningsbild
av Esa_finnen
Själv gör jag dessa kontroller på min V40 2.0T - 01 varje 2000 mil:

Ytter/innerbelysning:
Signalhorn:
Bilbälten:
Parkeringsbroms:
Torkare/spolare:
Dörrar/luckor/lås: Smörjer
Fönsterhissar:
Strålkastare/dimljus:
Batteri:
Drivknutar/damasker:
Motorläckagekontroll:
Tändstift: Byter varje 6000 min
Luftfilter: Byter varje år
Kupefilter: Byter vid behov
Olje/vätskenivåer
Olja: Byter
Oljefilter: Byter

Bytte precis kamrem och spännrulle eftersom bilen gått 14800 mil.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack för infon.

I Haynes står det att amn skall byta kylarvätska och bromsvätska vart annat år. Låter lite överdrivet tycker jag, vad säger ni?
Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&[…]