Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malm
Hej, idag så dog min s40 2.0t -98 23k mil.

Först så kändes den orkeslös sen dog den när den stod på tomgången, när jag sedan skulle köra på starten så gick motorn runt väldigt lätt, precis som om du har stiften ur så den blir kompressionslös.

Jag sneglade på kamremen som är bytt vid 21k mil och den hade blivit skadad men inte gått av så jag misstänker att den har kuggat över, blir det skrot av den här motorn om remmen brister/kuggar över eller klarar dom sig?

MVH Niclas
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ventilsallad blir det tyvärr. Tyvärr låter det redan som det om startmotorn inte tar i som den brukar.
Häng dit en ny rem och pröva.
Användarvisningsbild
av Nexus
Fluffen skrev:Ventilsallad blir det tyvärr. Tyvärr låter det redan som det om startmotorn inte tar i som den brukar.
Häng dit en ny rem och pröva.
kontrollera VARFÖR remmen har ev hoppat över? kanske skuren spännare,medlöpare vattenpump?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja, det ska man ju förstås kolla innan man hänger dit en ny rem, men det ser jag som en självklarhet. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
Fluffen skrev:Ja, det ska man ju förstås kolla innan man hänger dit en ny rem, men det ser jag som en självklarhet. :wink:
gör du ja :wink:
av malm
Remmen har nog kuggat för att nånting i toppen har gått tungt pga dålig smörjning och vad det beror på vågar jag inte ens nämna. :oops:
av malm
Ja nu står jag här med trasig motor, vad ska jag göra? Renovera den gamla? Köpa en likadan fungerande? Eller ska jag köpa motor från en t4? Om jag ska renovera den trasiga vad ska jag då byta medans jag ändå håller på för att få ut närmare 300hk? Bilen är i rätt bra skick i övrigt.

MVH Niclas
Användarvisningsbild
av Fluffen
Köp en motor på skroten är mitt råd, då kan du ju gå igenom och trimma den, blir nog billigare än att renovera och trimma den trasiga motorn du har nu.
Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&[…]