Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volfo
Asso ni får ursäkta mig, är inte så van att arbeta med "moderna bilar"... för mig har det alltid varit rostiga skruva, 5-56 och skifnyckel.. Nu ska jag byta drivrem och då ska man släppa på fjärderspänningarna. Har ingen anning vart dem sitter eller hur det funkar ?

Bild

Och tricket för mig är ju att jag ska byta rem från en rem med AC till en utan AC.. och om ni har tid/lust får ni gärna markera hur i katten den ska sitta... =) Det är en diselmotor på bilden och det har inte jag, men de verkar vara ganska lika....

*skäms att jag inget vet....*
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad är det för bil du har? Motor, årsmodell?
Upp till 99 kan du byta till kortare rem, 00- ser det ut som det är samma rem men kompressorn är ersatt med ett extra löphjul på bilar utan AC.
av volfo
Hehe, ja kanske vore det bäst att lämna in bilen, fast då kommer jag ju inte lära mig nått...
Bilen är en volvo v40 - 96 2.0
Användarvisningsbild
av Sparkz
96, då kan du ju köpa kortare rem. Det är bara att "hoppa över" kompressorn när man sätter dit den. Tittar du på dieselmotorn så ser du en liten sexkant gjuten i aluminiumet precis ovanför spännrullen. Den vrider man på för att släppa på spänningen. Spännaren är fjäderbelastad, det är lättast om man är två. En som håller undan spännaren och en som lägger på remmen och klämmer fingrarna när den första tappar taget. :o
Du har inte den lill sexkanten, utan du använder skruven som håller rullen.
av volfo
Sådär ja, nu var den bytt. Gick väldigt enkelt när jag väl fattade hur jag skulle göra. Tänkte skriva hur man gör i fall det finns fler som är lika tröga som jag är.
Jag ringade in på bilden vart man ska dra på. Alltså du tar en nyckel (på v40 -96 är det 15 ringnyckel) och skruvar på hjulen (på muttern) och drar den emot dig och då lossar spänningen. Håll kvar och plocka bort remmen. Släpp spänningen och sätt dit den nya remmen. Ta hjulet som du spänner på sist eftersom det saknar "klackar" och därför går det enklast att sätta dit remmen när det är lite tight. Som sparkz (smart karl/kvinna den där...) skrev är det säkert enklast om en spänner och en som sätter dit remmen (...och klämmer sig)
Nu gjorde jag detta själv och det funkade efter lite pill. Tack för tipsen och nu rullar jag igen .. =)

Bild

*volfo*
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]