Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av askur
Tjenare. Jag har sökt här på forumet men inte hittat nå svar på mig fråga. Jag har en volvo v40 1997 2.0 och det är så här att ljus strömställaren brann upp så då köpte jag en ny. Men när den gick sönder så vart det en massa konstiga elfel som fläkten fortsätter att gå fast jag slår av bilen och tar ur nycklarna och sen när jag drar i heljus armen så stänger den av sig, och sen så fungerar inte belysningen i instrumentpanelen, och extraljusen är helt döda och så lägger den av ibland på tomgången. Allt detta började hända när strömställaren pajjade och fungerar inte fast jag har bytt den mot en ny. Kan tillägga att ett av stiften i isolatorn till strömställaren är helt slut, den har jag inte bytt. Så vad kan det vara för fel tror ni? Tack på förhand Mattias
Användarvisningsbild
av vetten
Jag tycker att det låter som om du har fått en "kabelsmälta" eller vad man nu ska kalla det någonstans och att du har fått någon typ av överslag där, vet inte riktigt hur det är på 40-serien men dom flesta nyare bilar har ju en Electronic Control Unit, ofta förkortat ECU, är ett samlingsnamn på elektroniska styr- och kontrollenheter och det är väl det troliga att det är i den som felet har uppstått. Frågan är ju samtidigt lite varför som strömställaren smälte första gången, har själv bara varit med om detta en gång och då på en gammal 240 som i princip inte hade någon elektronik men där fick jag förklaringen av en bilelektriker att det antagligen uppstått av att jag kört med 100W lampor av H4-typ.
av askur
Ok tack så mycket för svaret. Jag kan tillägga att tidigare hade jag ett jordfel på den. Kabel som jordar batteriet till motorn hade ergat av tidigare. Har en känsla av att extraljusen är boven i dramat på nått vis. Mattias
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]