Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volfo
Har fått en trasig AC-kompressor och känner att det just nu är väldigt mycket pengar för mig att lägga ut, så jag undrar... om jag kör så att den pajar helt, kommer "hjulet" på kompressorn att släppa så jag kan åka ändå (fast utan Ac såklart) eller går det på nått sätt att koppla bort den.. så jag kan använda bilen utan AC eller måste jag fixa det innan ?... väldigt tacksam för synpunkter/svar kring detta...

- Jimmy
Användarvisningsbild
av vetten
Men du kan väl stänga av ac-n med knappen på instrumentbrädan
av volfo
Hehe, jag om det vore så enkelt - nu är det ju inte knappen som är problemet ut själv kompressorn, alltså "motorn" som driver AC.. den sitte rju ihop med allt annat som drivs...
Användarvisningsbild
av vetten
Jaha så det är så att AC-n inte funkar och magneten som ska koppla på kompressorn har låst sej i "på"-läge ??:-/ Om det är så så är mitt tips ändå att stäng av på knappen och sen försök att få kompressorn att släppa från "på"-läge ?:-/ ta en stor mejsel och bryt isär ?:-/ annars om det inte finns nått kylmedia kvar så finns det ju heller inget motstånd och då går det ju bara lite tyngre om ens det att dra runt kompressorn och visst lite mer soppa tar det väl men det är marginellt och om det inte låter nått illa om någon del så är det väl bara att vänta in stålarna så du kan fixa till det :-)-)
av Leonides
Måste ju ändå vara så att när AC-kompressorn blir strömlös så släpper magnetismen, och där med urkopplad. Men är din AC-kompressor är inkopplad även fast den är strömlös?
Användarvisningsbild
av vetten
Den kan ju faktiskt "bränna" fast så att den drar runt i onödan hela tiden, men som du säger så borde den släppa när den blir strömlös
av volfo
Ja, inte vet jag om.. men det stora hjulet som sitter runt remmen sittar fast och vill inte snurra runt, släpper inte när jag stänger av AC eller tar bort säkringen från den. Har provat knacka lite på den och även lite löst med en skruvmejsel, men icke.. hjulet sitter fsat... och det är ju inte bra för remmen... fler förslag ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Då är det lagret i remskivan som har skurit. Det sitter på en hals på kompressorhuset och ska snurra fritt.
Enklast är nog att skaffa en rem till samma modell, men utan AC.
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]