Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonasV40
Jag har köpt en V40 2.0 -97,
1.Växelspaken är sladdrig som bara den & 5:an är värst att få i. Det skrapar inget el liknande utan bara sladdrig som om bussningar är helt slut. Tror det är renault lådan i den (R brevid 1:an).

2.Bakrute torkaren fungerar ej, hör att relät klickar & säkringen är hel. Hur kan jag kolla att motorn funkar? Har inga mätinstrument..
Ang Växelspaken så har jag nu bytt dom främre bussningarna, dom gamla var riktigt dåliga men det hjälpte inte pga gummi genomföringen under bilen/upp till spaken var helt sönder...Nån som har bytt denna & har bra tips ?
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle rekommendera dej att införskaffa Haynes rephandbok om du tänker ha bilen ett tag och är relativt händig för det finns en hel del bra i den c:a 200:- på biltema, där kan du också köpa en billig multimeter så att du kan kolla upp hur det står till med kontakten i kablar och dyl. Ett tips när det gäller bakrutetorkaren är att det blivit kabelbrott i kabelgenomföringen vid bakluckan vilket är ganska vanligt på alla kombibilar med torkare bak så kolla där :shock: men ett mätinstrument underlättar som sagt.
Användarvisningsbild
av Nexus
JonasV40 skrev:Ingen som har tips ang Bakrute torkaren :roll:
lossa panelen på bakluckan och mät med en vanlig testlampa om det är spänning fram när du kör torkaren .Eller som vetten skrev: KÖP Haynes den är ganska bra på beskrivningar och har en del fina bilder oxå. :D
av herbe
kanske lite overkill men leta efter volvo vadis ett jättebra program för alla äldre volvobilar, volvo har släpt vadis 05 för privatbruk alla efter det är för verkstäder änså länge
Snedslitna däck V70-2012

Verkar vara lurigt med de bakbussningarna. Min gjo[…]

Takräcke för v90 på xc90)

Någon som testat volvo original lasthå[…]

Jag provade också göra båda omsta[…]

Youtube-tråden

Det är inte lätt för yngre personer[…]