Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sbnr1
Hej. Jag har nyligen monterat ett öppet sportluftfilter i min V40 2.0T (årsmodell 00).
Tog ett biltema filter som test. Har tänkt att köpa lite mer kvalitet när/om allt funkar ok.

Man hör riktigt hur han suger och dumpar ut. Precis som att turbon dumpar luften ut via filtret. Jag är en nybörjare på allt sånt så jag fattar noll.

Är det en återcirkulerande turbo?
Vad kan hända med bilen?
Ska man använda ett speciellt öppet filter?

Är det helt okej att han håller på såhär eller kan det skada flödesmätaren i längden?
Kan man i sånna fall åtgärda det med en dump till turbon?

Ljudet han gör kan jag leva med men jag vill ju inte förstöra något dyrt :) Har tittat på flera monterade öppna filter hos div stylingfirmor. Ingen har skärmat av filtret i V40 2.0T bilarna. Verkar inte heller som att tillverkare (ex K&N) specifierar något specialfilter till just denna typ av bil.

Bonus fråga: Är det nödvändigt att skärma av filtret (sommar som vinter)?
av Bowin
Ja det sitter en återcikrulerande dump på din bil.
Ljudet du har fått är helt normalt så det är inget du behöver oroa dig över..Däremot rekommenderar jag dig att köpa ett filter av bra kvalité t.ex K&N eller JR.
Bsr har kit med filter+avskärmning. Funkar riktigt bra.
av martin_h
ett problem som många tycks ha fått e att oljan från filtret sätter sig i trådarna på lmm så den ballar ur ....
aldrig hänt mig på min t5 men men ska aldrig säga aldrig
av Bowin
martin_h skrev:ett problem som många tycks ha fått e att oljan från filtret sätter sig i trådarna på lmm så den ballar ur ....
aldrig hänt mig på min t5 men men ska aldrig säga aldrig
Har oxå hört att det kan hända, men faktum är att jag tror inte jag har hört en enda som har råkat ut för det.
Låter man filtret torka riktigt innan man sätter dit det igen så är risken ganska liten.

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]