Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pero02
Har problem med en kärvande frambroms. Har redan provat att snörja upp glidpinnarna, dock utan resultat. Börjar kännas som ett nytt ok inte skulle vara fel.
Frågan är då om ett ok för 499 kr från Biltema är något att ha.
Har bara en v40 1.8 -98 som jag inte buskör med, så jämför inte med dyra racebromsar. Enda krav jag har är att det ska vara säkert att åka i bilen.

När jag byter ok skall jag även lufta bromssystemet. Hur mycket extra bromsolja måste jag införskaffa? Och fungerar det med vilken som?

/Per
av Leonides
Jag skulle fundera på att renovera oket först, förmodligen har kolven fastnat eller så tjärvar bromsbeläggen. Men har du inte lust med det så funkar nog biltemaoken. Du får bli testpilot :) Personligen skulle jag inte köpa där, håller mig till volvo då jag har bra rabatt.

Vilken typ av vätska du ska ha står väl i manualen, men DOT4 är funkis. Klämmer du åt slangen till oket eller pluggar den så går det inte åt mycket, gör du detta så går det inte åt mycket vid luftning heller. Jag skulle köpa en flaska på 0.5l
av TomZaj
Har köpt 2st bromsok till bakbromsarna till min V40 -97 och de fungerar kanon har kört nu i 6 månader och än så länge inga problem.
Köper inget från Biltema till min lite nyare bil men till V40 som jag inte har så stora krav på mer än att den ska rulla och gå igenom besiktningen :)

// Tommy

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]