Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superhjalten
Har en v40 2.0t -98. Nu är det så att ett ljud kommer vid gaspådrag/ryckig körning. ljudet är både klonkande och ett jag inte kan identifiera (nästan som vibrationsljud) har uteslutit framvagnen då det klonkande ljudet kommer även då jag startar bilen (altså kommer det alltid när motorn är i rörelse). Så, vad kan det nu komma ifrån? Tack på förhand
Användarvisningsbild
av #27
Inte ovanligt att höger motorfäste vid kamremskåpan blir dåligt..
av superhjalten
OK. Tack för svar. Verkar ju som att det nästan jämt är det som spökar. Är det nån som har bytt? Vad är det som pajjar? antar att det och nån slags distansbricka eller liknande. Måste jag stötta motorn underifrån när jag byter det? Och framförallt, vad kostar det?? :lol:
av Leonides
Höger motorfäste kostar 1130:- på volvo, finns nog att få billigare på andra reservdelsfirmor. Du kan åka på att byta konsolen också, om du bytt kamremen på service kan det vara så att en mindre vetande mekaniker som bara använder sig av "knacken" (mutterdragare, vilket de flesta gör tyvärr) har sabbat gängorna i fästet. Det märks när bultarna ska lossas. En dödssynd att använda "knack" när bultar ska dras och lossas i aluminiumgods. :evil:
Antingen stöttar du motorn under eller så använder du en lyftbom över motorrummet.

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]