Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bozzle
#117941
Hej! har nyligen köpt en v40 1.8i (gdi) -00 16300mil
Har märkt att den tickar på tomgång! verkar som att tickandet avtar när man gasar upp lite i varv.. Eller är det så att det bara tickar fortare? :)
Är det någon som har ev. svar eller lösningar på detta!? Är det ett typ en standard grej som man ej behöver bry sig om eller lär man typ bytaa lyftare i toppen?. Skall påpekas att all service är gjord! senaste var vid 15000 mil
Användarvisningsbild
av Nexus
#117954
Bozzle skrev:Hej! har nyligen köpt en v40 1.8i (gdi) -00 16300mil
Har märkt att den tickar på tomgång! verkar som att tickandet avtar när man gasar upp lite i varv.. Eller är det så att det bara tickar fortare? :)
Är det någon som har ev. svar eller lösningar på detta!? Är det ett typ en standard grej som man ej behöver bry sig om eller lär man typ bytaa lyftare i toppen?. Skall påpekas att all service är gjord! senaste var vid 15000 mil
Tror det är ganska vanling att gdi motorerna knackar/tickar.
Grannen har en gdi. den tickar som tusan och är full servad.
av Bozzle
#117965
Tror det är ganska vanling att gdi motorerna knackar/tickar.
Grannen har en gdi. den tickar som tusan och är full servad.[/quote]

Oki! har läst runt lite i forumen och står även att tickande ljud kan komma från ac:n!?? ska prova med att stänga av den och se vad som händer.. grannen har inte gjort nått eller fått råd av verkstan att det inte är nått problem!???
av Bozzle
#118112
Kanske har hittat svaret på min fråga! Eftersom det är hydraliska lyftare så "efter jag har förstått" är oljekanalerna något igenslaggade, och det ska då gå att göra bot på med denna grej. "BILSTEIN ENGINE FLUSH" Har kollat med Mitsubishi forum och det är tydligen något som vissa har utfört med gott resultat.. Någon här som har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
av volvo51
#118128
gdi motorerna är konstruerade som dieselmotorerna d.v.s. insprutarna sitter direkt på topplocket. detta gör att dom hörs mycket tydligare.helt ok. på en gdi motor. märks mest vid kall motor.
av allannasrat
#148125
jag har självt ägt en s40 1.8i min var iförsej en 99 men det är samma motor i den, den ticka åkte in till verkstan som också är en god vän till mig, han sa att ljudet brukar uppkomma när man kör bilen med för lite olja för länge, men att det inte är något problem för bilen snarare psykiskt bara att höra ett tickande ljud hela tiden.

mitt råd till dig är tyvärr, att sälja bilen motorn håller inte länge, den är nog inne på sin slutfas av sin livstil. men det stämmer absolut inte in på alla 1.8i motorer du kanske har tur. men bli inte förvånad om den börjar hacka det närmaste året eller så.
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]