Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo S40 1,8i -98.
När jag för det första sätter igång bilen så "gnisslar" ofta remmarna i motorn. En har sagt till mig att jag behöver smörja dom?

Någon som vet vad som kan göras åt det för att få de att sluta?

Sen har jag ett annat problem!
Det är lixom som ett klickande ljud vid samma remmar.
Alltså generator och fläckremmarna tror jag det är som sitter där.
Ute på ena kanten.

När man gasar hör man de klickande ljudet att de kommer snabbare medans det när motorn står på tomgång är lite längre mellan rum mellan varje "klick". Då är det kanske en 2-3 sek mellan varje.

Någon som vet vad det är?

Tacksam för svar!! :)

Mvh Niclas
av Bossa
En gång när jag hade ett klickande ljud som blev mer när jag körde fortare o mer sällan när jag körde sakta. Så var det trippmätaren som hade hängt sig :) hehe. Var lite roligt när jag kom till verkstan o det upplyste mig om denna lilla detalj :P
av Addekarlsson
Om det klickar framme vid remmarna, och du har ac, så är det ac-pumpens magnet som slår till och från troligen.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
Addekarlsson skrev:Om det klickar framme vid remmarna, och du har ac, så är det ac-pumpens magnet som slår till och från troligen.

Mvh/ Adde
Det låter mycket troligt!

Att den skriker tyder på att den behöver spännas/bytas, konstigt bara att den endast gör det när du startar upp bilen. Är det automatisk spännare på X40 så det kan vara den som börjar ge upp?

mvh
Anders
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]